Wednesday, 30 May 2012

CINTAI AKU-LAST PART

Jom baca sambungannya..hopefully semua suka..

Pandangan Tengku Raziq masih memanah tepat ke dalam mata lelaki dihadapannya ketika itu. Benarkah apa yang lelaki itu katakan padanya sebentar tadi atau lelaki itu sengaja mahu mempermainkan dirinya.

            “Maksud you, you kenal Munira dah lama?” Soal Tengku Raziq untuk kali yang kedua. Masih tidak percaya dengan pengakuan lelaki itu terhadapnya.

            “Sebelum dia kenal rapat dengan you, I boyfriend lama dia, dah lama terlanjur dengan dia and  still seeing each other unti nowl, don’t be surprise if I told you, hubungan kami masih on macam dulu.” Terang lelaki itu lagi.

            Tengku Raziq merasakan hatinya kembali panas, pengakuan lelaki itu membuktikan bahawa Tengku Munira bukan sahaja berpasangan dan terlanjur dengannya tetapi tengku Munira juga mempunyai hubungan dengan lelaki lain. Menyirap darahnya apabila dia terkenangkan yang tengku Munira meminta dia bertanggungjawab sedangkan bukan dia seorang sahaja lelaki yang ditiduri Tengku Munira.

            Tengku Raziq termenung jauh apabila lelaki itu berlalu meninggalkan dirinya. Dia memang sudah tidak tahu bagaimana dia ingin menyelesaikan masalah yang kian rumit itu. Entah kenapa baru sekarang dia rasa menyesal yang dia sudah terlanjur perbuatan dengan tengku Munira. Selama ini dia menyangka Tengku Munira hanya berpasangan dengannya, bijak benar Tengku Munira menyimpan rahsia darinya sehingga dia sendiri tidak tahu yang Tengku Munira sebenarnya diam-diam ubi. Diamnya itu berisi. Sungguh dia sudah tertipu.

            Mengenangkan permintaan Tengku Munira tempoh hari menyebabkan hatinya panas. Kenapa pula Tengku Munira memintanya bertanggungjawab sedangkan bukan dia seorang sahaja yang bertamu di hati Tengku Munira, ada lagi lelaki lain. Itu yang dia tahu, entah-entah ada lagi rahsia Tengku Munira yang dia tidak tahu. Dalam diam, langkahnya panjang.

            Tengku Raziq meraup kasar wajahnya. Terasa kesal dengan masalah yang datang bertimpa-timpa. Tiba-tiba ingatannya teringat kepada Dhia Nabila, mungkin ini balasannya kerana tegar melukakan hati Dhia Nabila. Gadis yang tidak bersalah itu hanya menjadi mangsa keadaan dan dia pula bukan membantu meringankan masalah Dhia Nabila, malah menambah burukkan lagi nasib Dhia Nabila.

            Tengku Raziq mengeluh berat, memang dia kesal kerana selama ini dia tidak pernah mahu melihat siapa Dhia Nabila.  Yang ada dalam hatinya hanyalah amarah dan ego yang menggunung, saat itu baru dia tahu yang dia sudah tersalah menilai. Permata yang dia peroleh, sewenang-wenang sahaja dia abaikan, sedangkan kaca itulah yang dia gilap-gilap supaya berkilau.



Dhia Nabila tunduk memandang lantai, dia hanya mendengar sahaja perbincangan yang sedang berlansung. Ibunya Halimah masih mengalirkan air mata, tidak putus-putus semenjak awal tadi. Namun Dhia Nabila masih tenang menanggapi semua itu. Tengku Raziq dan Tengku Asiah juga masih lagi terdiam. Jika Tengku Kadir sihat juga, sudah tentu lelaki itu turut menyertai mereka di situ. 

Mereka masih menunggu bicara dari Dhia Nabila. Kebisuan Dhia Nabila itu dirasakan terlalu menyeksa hati-hati mereka. Sekurang-kurangnya mereka mahu Dhia Nabila katakan sesuatu. Katakan apa-apa sahaja, asalkan mereka tahu apa yang terselindung di sebalik hati kecil Dhia Nabila.

“Maafkan ibu.” Ucap Halimah dalam air matanya yang berlinangan, terasa kesal kerana dia yang beria-ia mahu Dhia Nabila berkahwin dengan Tengku Raziq dan apabila dikhabarkan tentang berita antara Tengku Raziq dan tengku Munira, hatinya dihambat pilu. Nasib anaknya itu pula yang merunsingkan hatinya.

“Dhia cakaplah sesuatu, kalau Dhia tak setuju dengan perkahwinan Muni dengan Raz, dia bagitahu mummy, mummy akan usahakan jalan lain.” Kata Tengku Asiah. Semenjak Tengku Munira dipaksa menjelaskan tentang hal sebenar oleh Tengku Raziq pagi tadi, dia sudah tahu segala-galanya. Dan dia juga tidak mungkin mahu mengorbankan Dhia Nabila sementelah dia juga tahu Tengku Munira turut bersalah kerana bermain ‘kayu tiga’. Dan Tengku Munira juga sanggup jika Tengku Raziq tidak mengahwininya kerana dia tahu bukan Tengku Raziq seorang sahaja yang menidurinya.

Dhia Nabila masih membisu. Masih mematungkan diri tanpa bicara.

Please Dhia, cakap sesuatu.” Rayu Tengku Raziq lembut. Sejujurnya dia mahu tahu apa yang terselindung di hati Dhia Nabila. Apabila Tengku Munira tidak lagi mendesak dirinya supaya bertanggungjawab, dia sudah mula berlapang dada. Memang terang lagi bersuluh, dia juga tertipu dengan Tengku Munira. Dah jika Dhia juga boleh menerima itu semua, dia sama sekali tidak akan bertanggungjawab ke atas Tengku Munira kerana dia tahu Tengku Munira sudah lama mempermainkan dirinya.

Dhia Nabila hanya tersenyum tawar. Untuk apa lagi difikirkan hatinya. Hatinya itu sudah lama remuk redam. Kenapa tiba-tiba semua orang seperti mahu menjaga hatinya sedangkan awal dahulu, sedikit pun dirinya itu diendahkan. Kenapa apabila semuanya sudah terjadi, baru mereka mahu mengambil berat akan perasaannya.

“Dhia dah buat seperti yang semua orang mahu. Sekarang tak payahlah fikirkan tentang perasaan Dhia, pandailah Dhia jaga diri.” Kata Dhia perlahan sambil membuang sekilas pandang pada wajah-wajah di hadapannya. Sejujurnya dia sudah tidak kisah. Tidak kisah jika hatinya itu hancur kerana dia sudah biasa dengan semua itu.

“Jangan cakap macam tu sayang.” Kata Halimah dalam tangisan. Entah kenapa rasa bersalahnya terasa menghimpit-himpit dada.

“Dhia dan tolong ibu, Dhia dah korbankan diri Dhia supaya ayah dapat rawatan, bukahkah itu yang ibu mahu. Tentang perasaan Dhia, ibu tak perlulah risaukan, Dhia pasrah.” Kata Dhia Nabila sayu. Dia bukan memarahi ibunya itu, dia sekadar mahu membawa ibunya itu berfikir. Dahulu masa dia mula-mula menentang hasrat ibunya itu, ibunya mengugut mahu memutuskan hubungan. Tiada sekelumit pun simpati ibunya itu terhadap nasibnya tetapi kini ibunya pula yang beria-ia mahu menjaga perasaannya. Nasi sudahpun menjadi bubur. Tiada guna disesali lagi.

“Mummy pun terima Dhia berkahwin dengan Tengku sebab mahukan Dhia jaga papa, Dhia dah buat semua tu, dah buat apa yang semua orang nak. Jangan minta lebih dari itu sebab memang Dhia tak mampu nak berikan. Kalau tengku Raziq benar-benar bersalah, tebuslah kesalahan tu, kahwinlah dengan Tengku Munira. Dhia tak kisah. Tak perlu semua nak fikir perasaan Dhia.” Putus Dhia dalam tenang.

“Dhia tolonglah, Tengku Munira dah mengaku kesalahan dia. Saya tak perlu lagi bertanggungjawab. Saya janji kalau Dhia bagi saya peluang, saya akan tebus semua kesalahan saya pada Dhia.” Kata Tengku Raziq bersungguh-sungguh.

“Jangan berjanji kalau tak boleh nak tepati. Berhatilah dengan kata-kata, perbuatan. Kerana bila ia dah diucap, dibuat mungkin masih boleh dimaafkan tetapi tak mungkin akan dilupakan.” Sahut Dhia Nabila seraya bangun dan berlalu.

Nasi sudah pun menjadi bubur, hatinya yang remuk redam itu tidak mungkin akan bercantum kembali. Apapun yang bakal berlaku dia akan pasrah. Kalau dulu hati dan perasaannya itu yang dipertaruhkan, dipercaturkan oleh mereka. Kini dia tidak lagi kisahkan tentang hatinya. Biarlah dia sendiri menjaga hatinya. Tidak perlu ada orang lain yang simpati.



Tengku Raziq hanya duduk di birai katil sambil memerhatikan Dhia Nabila yang sudahpun merebahkan tubuhnya ke sofa. Melihatkan kedinginan Dhia Nabila, hatinya terasa seperti disiat-siat. Sejak dia sedar akan ketulusan hati Dhia Nabila, dia jatuh sayang pada Dhia Nabila. Hanya satu sahaja yang dia benar-benar mahukan ketika itu. Mahu membahagiakan Dhia Nabila dengan apa jua cara sekalipun. Antara dirinya dan Tengku Munira juga sudah selesai. Tengku Munira tidak akan menuntut apa-apa lagi darinya. Hal antara mereka sudahpun selesai kerana lelaki yang datang menemuinya tempoh hari beria-ia mahu Tengku Munira mengahwininya. Katanya dia yang bertanggungjawab sepenuhnya kepada Tengku Munira dan dia benar-benar mencintai Tengku Munira. Tengku Munira cinta pertamanya dan dia hanya mahu menebus kembali dosanya kerana menjadi orang pertama yang merosakkan Tengku Munira.

            Tengku Raziq bangun dari duduk lalu berjalan menghampiri Dhia Nabila. Dia tahu Dhia Nabila masih belum tidur, Dia mahu berbicara dengan Dhia Nabila kerana masih ada perkara yang belum selesai antara mereka. Dan dia hanya mahukan jalan penyelesaian kepada segala kekusutan itu.

            “Dhia, saya nak cakap sesuatu.” Kata Tengku Raziq sejurus berdiri di sisi sofa.

            Dhia Nabila yang terkejut dengan kehadiran tengku Raziq terus membuka matanya. Dhia Nabila bingkas bangun dari perbaringan lalu duduk di sofa. Terperanjat dengan kahadiran tengku Raziq yang tiba-tiba itu.

            “Tengku nak apa?” Soal Dhia Nabila dingin. Begitulah reaksinya setiap kali berhadapan dengan tengku Raziq, dia sudah tidak harapkan apa-apa lagi hasil dari perkahwinan itu.

            “Saya ada hal nak bincangkan dengan Dhia.” Sambung tengku Raziq perlahan. Suaranya mendatar sahaja. Dia tahu dia memang bersalah kerana tidak melayan Dhia Nabila selayaknya dan dia hanya mahu menebus segala kesilapannya itu.

            “Tiada apa nak dibincangkan lagi. Dhia penat, Dhia nak rehat.” Kata Dhia Nabila seraya terus merebahkan tubuhnya ke katil. Dia sudah tawar hati dengan semuanya, dia sudah tidak mahu berbincang apa-apa lagi. Dia hanya mahu menjalani kehidupannya seperti biasa. Menjalankan tanggungjawabnya seperti yang biasa dia lakukan sebelum ini dan sedikit pun dia tidak mahu mengubah semua itu.

            Tengku Raziq mengeluh. Tidak dia sangka Dhia Nabila sekeras itu, hatinya seolah-olah beku untuk menerima maaf darinya. Dan dia pula sudah tidak mahu mendesak lagi. Biar Dhia Nabila menerimanya tanpa paksaan. Teringatkan akan layanannya dahulu menyebabkan dia menyesal.

            Tengku Raziq meraupkan wajahnya apabila dilihatnya Dhia Nabila sudah pun berbaring membelakanginya di sofa. Entah kenapa hatinya sayu ketika itu. Dhia Nabila memang nekad untuk tidak menerimanya kembali. Ketika itu dia sedar yang dia sudah tidak mampu memaksa Dhia Nabila. Hairan juga kerana selama ini dia tidak pernah peduli dengan banyak perkara terutamanya perkara yang melibatkan hati seperti itu tetapi apabila berurusan hati dengan Dhia Nabila, dia jadi jauh tersasar jauh dari diri asalnya. Hatinya tidak lagi sekeras dulu, egonya runtuh. Barannya padam serta merta. Begitu kuat pengaruh yang Dhia Nabila tinggalkan ke dalam dirinya. Dia bukan lagi Tengku Raziq yang dulu.



“Doktor pasti?” Soal Tengku Raziq untuk kali yang ketiga. Jika benar kata-kata doktor itu maka risaunya akan bertambah dua kali ganda. Masalah yang ada juga sudah tidak mampu dia selesaikan. Kini muncul pula masalah baru. Bagaimana dia mahu berhadapan dengan itu semua.

            “kalau nak keputusan yang benar-benar telus, kena buat pemeriksaan lanjut di hospital tetapi jika dilihatkan pada simptomnya, saya rasa memang positif.” Terang Doktor Daud sekali lagi. Wajah tengku Raziq yang kerisauan mendatangkan rasa pelik di hatinya.

            “kalau isteri saya dah sedar nanti saya terus datang hospital, buat further treatment.” Sahut Tengku Raziq lagi.

            Doktor Daud hanya mengangguk perlahan seraya bangun dan berlalu meninggalkan Tengku Raziq.

            Sementara Tengku Raziq hanya melihat kelibat Doktor Daud yang menghilang di sebalik pintu bilik. Sejurus bayang-bayang doktor itu tidak kelihatan lagi, dia membuang pandang pula pada Dhia Nabila yang masih berbaring di katilnya, gadis itu masih tidak sedarkan diri.

            Sejam yang lalu, apabila Dhia Nabila jatuh pengsan di halaman banglo itu, dia terus mencempung  tubuh Dhia Nabila ke biliknya. Terkejut juga dia apabila tiba-tiba sahaja Dhia Nabila pengsan. Untung sahaja hari itu hujung minggu dan dia juga bernasib baik kerana Doktor Daud, doktor peribadi Tengku Kadir tidak keberatan untuk datang dan melihat keadaan Dhia Nabila.



Keadaan Dhia Nabila yang termenung panjang semenjak balik dari hospital sebentar tadi menyebabkan Tengku Raziq bertambah risau. Dia tahu Dhia Nabila tidak senang dengan keputusan pemeriksaan tadi namun untuk dia katakan sesuatu pada waktu itu, dia rasa masanya masih kurang sesuai. Wajah mendung Dhia Nabila cukup memberitahunya yang Dhia Nabila masih belum dapat menerima keputusan yang diberitahu oleh doktor Daud tadi dan jauh di sudut hatinya dia juga rasa bersalah apabila semua itu terjadi.

            Tiba di rumah, keadaan Dhia Nabila masih serupa. Gadis itu masih termenung panjang. Tiada kata yang terbit dari bibir Dhia Nabila mahupun tengku Raziq. Masing-masing seolah-olah masih melayani perasaan masing-masing.

            “Dhia okey?” Tegur Tengku Raziq apabila dilihatnya Dhia Nabila seolah-olah hilang dalam dirinya sendiri.

            Dhia Nabila diam tidak menjawab. Fikirannya kosong. Dia tidak mampu berfikir apa-apa dalam keadaan begitu. Setelah dimaklumkan oleh doktor Daud yang dia mengandung, tiba-tiba sahaja dunianya terasa gelap. Kenapa semua itu terjadi dengan terlalu tiba-tiba. Itulah yang paling dia takuti sekali. Dan perkara yang dia takuti itulah yang terjadi akhirnya. Sesungguhnya dia tidak tahu apa lagi yang boleh dia lakukan. Dunianya terasa seperti sudah tiba ke penghujungnya.

Di saat dia mahu menghindar dari Tengku Raziq kenapa dia dimaklumkan berita itu. Dia tidak bersedia dengan semua itu. Tidak bersedia untuk menjadi ibu kepada anak tengku Raziq. Sejujurnya dia tidak mahu ada kaitan lansung dengan tengku Raziq, biarpun lelaki itu sebenarnya suaminya yang sah. Dalam hatinya ada rasa sayu yang bertamu. Dan dia juga tidak mampu untuk menghalang semua itu dari berlaku.

“Dhia okey?” Soal TEngku Raziq sekali lagi apabila Dhia Nabila melangkah laju naik ke tingkat atas. Dia mengejar langkah laju dhia Nabila.dia tahu gadis itu tidak okey. Dari riak muka Dhia Nabila dia tahu dhia nabila memendam perasaannya sendiri dan dia seboleh-bolehnya mahu Dhia katakan sesuatu. Hatinya tidak senang melihat Dhia begitu.

Dhia Nabila yang terlalu sebak terus masuk ke dalam bilik. Pintu bilik ingin ditutup rapat. Dia hanya mahu menghamburkan airmatanya semahu-mahunya. Dia tidak rela dengan semua yang berlaku. Namun belum sempat tangannya menolak daun pintu, tangan Tengku Raziq terlebih dahulu menghalang pintu dari tertutup.

“Dhia..” Panggil Tengku Raziq lembut. Bahu Dhia Nabila dipegang dan tubuh Dhia Nabila dipaling sehingga menghadap tubuhnya. Ada air mata yang bergenang di mata Dhia Nabila ketika itu.

“Maafkan saya.” Ucap Tengku Raziq lembut. Dia tahu semua yang berlaku berpunca darinya dan dia amat kesal dengan apa yang telah terjadi.

Sementara Dhia Nabila mula hilang pertimbangan diri. Melihatkan sahaja wajah Tengku Raziq, dia jadi marah. Kerana lelaki itulah, dia kini terpaksa menanggung semua itu. Dan dia tidak mungkin akan maafkan tengku Raziq di atas apa yang berlaku.

“Ini semua sebab tengku!” Hambur Dhia Nabila. Tubuh Tengku Raziq ditolak kasar.

“maafkan saya.” Ucap tengku Raziq lagi. Tubuh Dhia ditarik ke dalam dakapannya. Namun sepantas itu juga Dhia Nabila menolak.

“jangan sentuh saya!” Marah Dhia Nabila lagi. Benci dia melihat wajah tengku Raziq.

“saya tahu saya salah.” Kata Tengku Raziq perlahan.

“tengku kejam!” Jerit Dhia Nabila. Marahnya sukar lagi dibendung.

“Tengku kejam.” Ucap Dhia lirih. Airmatanya dihambur laju membasahi pipi. Pilu benar hatinya ketika itu.

Tengku Raziq yang melihat airmata Dhia Nabila mengalir laju pula semakin dihambat rasa bersalah. Jika tidak kerana kesalahannya, pasti perkara itu tidak akan berlaku. Sayu dia melihat Dhia Nabila menangis begitu. Ketika itu dia benar-benar pasti, ada cinta yang mengalir dalam dirinya buat Dhia Nabila.

“Maafkan saya.” Ucap Tengku Raziq lagi. Dia kembali menghampiri Dhia Nabila. Pantas tubuh Dhia Nabila diraih ke dalam dakapannya. Biarpun Dhia Nabila menolak namun dia sama sekali tidak akan merenggangkan pelukan itu. Dia mahu Dhia Nabila tahu yang dia sudah bersedia memikul tanggungjawab itu, menjadi bapa kepada anak itu dan menjadi suami kepada Dhia Nabila. Menjalankan tanggungjawab suami yang sebenar-benarnya terhadap Dhia Nabila.

Tengku Raziq mengucup lembut kepala Dhia Nabila apabila gadis itu seakan-akan tenang dalam rangkulannya namun esak tangis Dhia Nabila masih belum reda. Air mata gadis itu masih mengalir lesu membasahi dadanya.

“Izinkan saya menjadi ayah kepada anak kita, menjadi suami kepada Dhia.” Ucap tengku Raziq lembut. Dia mahu Dhia Nabila tahu yang dia sama sekali tidak akan lari dari tanggungjawab itu. Dan dia mahu Dhia Nabila tahu yang rasa cintanya sudah semakin bersemi buat Dhia Nabila.

Dhia Nabila semakin tenang mendengar ucapan lembut Tengku Raziq itu. Tanpa sedar dia membalas pelukan Tengku Raziq. Jauh di sudut hatinya memang itulah yang dia mahukan sejak awal lagi, membina sebuah rumahtangga yang bahagia walaupun pada dasarnya perkahwinan itu berlandaskan suatu keterpaksaan semata-mata. Dia hanya mahu dicintai, dikasihi,disayangi selayaknya dia sebagai isteri kepada lelaki itu.

“Tolong cintakan Dhia.” Kata Dhia Nabila dalam tangis yang masih bersisa.

“Saya cintakan Dhia sepenuh hati saya. Saya tak akan pernah sia-siakan Dhia lagi. Izinkan saya jadi ayah kepada anak kita. Saya janji tidak akan lukakan hati Dhia lagi. Maafkan saya atas segala dosa-dosa saya pada Dhia. Saya janji tidak akan ulangi kesilapan saya sekali lagi dan saya mohon Dhia berikan saya peluang untuk tebus semua kesilapan saya terhadap Dhia. Saya akan jalankan tanggungjawab sebagai suami Dhia sampai akhir hayat.” Ucap tengku Raziq lembut. Selembut hatinya ketika itu. memang itulah yang dia rasakan saat itu. dia hanya mahu Dhia Nabila berikan dirinya ruang dan peluang untuk dia menebus semuanya kembali. Dan peluang kali kedua itu tidak mungkin akan dia sia-siakan lagi.

Dhia Nabila mengemaskan pelukannya. Syahdu hatinya mendengar ucapan Tengku Raziq. Memang selama ini hanya itu yang dia mahu dengar dari mulut lelaki itu. Dia hanya ingin dicintai, dicintai oleh Tengku Raziq yang sudah menjadi suaminya.

Tengku Raziq mendongakkan wajah Dhia Nabila apabila tangisan Dhia Nabila semakin reda. Wajah redup Dhia Nabila ditenung penuh kasih. Sesungguhnya itulah kemuncak kepada kedinginan mereka. Selepas ini dia pasti kehidupan mereka tidak akan sama seperti dahulu. Dia akan membina rumahtangga itu semula, menjadikan Dhia Nabila satu-satunya suri hidupnya yang akan dia sanjung dan kasih buat selama-lamanya.

“sayang beri abang peluang kedua?” Soal Tengku Raziq apabila matanya bertaut dengan sepasang mata Dhia Nabila.

“Janji abang jangan sia-siakan Dhia.” Ucap Dhia Nabila sambil membalas renungan Tengku Raziq.

“Abang tak kan sia-siakan Dhia lagi, abang bodoh sebab tak pernah hargai Dhia.”Sahut Tengku Raziq penuh kesal.

Dhia Nabila pantas meletakkan jemarinya ke bibir Tengku Raziq. Tidak mahu lelaki itu berkata-kata begitu.

“Kalau abang betul-betul sayangkan Dhia, Dhia tak nak abang ungkit perkara lama. Kita bina semula rumahtangga kita. Dhia nak abang jadi ayah yang baik pada anak kita.” Ucap Dhia Nabila syahdu.

Tengku Raziq tersenyum nipis.

“Abang akan jadi bapa yang paling baik untuk anak kita, suami yang paling baik untuk sayang. Abang janji.” Sambung Tengku Raziq sambil menarik semula Dhia Nabila ke dalam pelukannya.

Dhia Nabila tersenyum, nafasnya ditarik dalam. Bahagia dia rasakan ketika itu. Tengku Raziq memang sudah jauh berubah dan dia yakin, perubahan itu bakal kekal untuk selama-lamanya. Lega hatinya dengan semua yang baru berlaku. Jauh disudut hatinya dia bersyukur kerana Tengku Raziq sudah mampu menyintainya.

Pelukan Tengku Raziq dibalas erat. Bahagia yang dia rasakan ketika itu tidak mungkin dia akan tukarkan untuk perkara lain kerana dia sudah cukup bersyukur dengan apa yang dia peroleh ketika itu. Yang dia tahu, dia hanya mahu mengekalkan rasa itu dihatinya. Rasa bahagia kerana dicintai. Aku hanya ingin dicintai..Cintai Aku…Desis Dhia Nabila jauh disudut hatinya yang paling dalam. Sejurus itu, dia tersenyum bahagia…..

-TAMAT-

 harap2 semua suka ngan ending cerpen ni..hehe


26 comments:

  1. senyum sorang2..gud job cik tulip

    ReplyDelete
  2. pergh..satu pengakhiran yg sungguh romantis..penerimaan seorg isteri terhadap sang suami yg mendera jiwa dan raganya..tetapi masih ada kemaafan buat sang suami..

    ReplyDelete
  3. sengih2 dpan pc sengsorang...sis request special n3 dorg n baby die ker...hihi =)))

    ReplyDelete
  4. hati perempuan nie lembut kan?? macam dhia... huhu...
    like it la cik tulip... :D

    ReplyDelete
  5. happy ending.. i loike!! hehehe...tp nak tau gak camner dgn ayah dan ayah mertua dhia?

    ReplyDelete
  6. Keke ending gk akhirny,.suke2 keke

    ReplyDelete
  7. akak tulip, sgt suke!!!
    like100x!heh~
    wt lg.wt lg..

    ReplyDelete
  8. ya..sokong anon 1..nak tahu kisah ayah n ayah mertua dhia..wak la n3 baru..
    (sbenanya cver line nak sruh ada n3 lhi..SE~~!!!)

    ReplyDelete
  9. saya suka sangat2....
    ada lgi ke perempuan mcm dhia yg dpt sabar sampai ke akhirnya.....
    teringin nk jdk mcm 2...

    ReplyDelete
  10. Memang best Cik Tulip...anty suka sesangat...sayang Cik Tulip ketat2...

    ReplyDelete
  11. suka dgn crt U, simple x meleret..
    xlast-RA

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. terbaikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

    ReplyDelete
  14. Akak buat la.novel utk cerpen.nie.. mesti bess . ngeee :D

    ReplyDelete
  15. sy agak confuse dgn penggunaan kata

    ~ lansung @ langsung

    yg mana satu betul sbnrnya?

    ReplyDelete
  16. cerita ny terbaik....bile nak buat cerpen baru???

    ReplyDelete
  17. YES...NAK CERPEN BARU PLAK....

    ReplyDelete
  18. arghhhhh bestnyaaaaa klau bleh di beri bintang nabila akan bgi 5 bintang good job writer :)

    ReplyDelete
  19. sy da start jatuh cinta ngn karya tulip ungu.. :):)

    ReplyDelete
  20. Best gile... Kalau sy jd dhia dah conform lari sampai ke luar negara.. Mmg terbaik la... Suka sgt sgt sgt...

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. stories u best. But why dont u make the ending longer😁

    ReplyDelete