Thursday 8 November 2012

CINTA BUAT AKU -BAB 9

kepada yg drop komen...arigatou gozaimas..hihi..kalau sudi komen lagi ye :)..jom ikuti sambungannya..n3 kali ni yg plg panjang kot..harap semua suka baca :)..enjoy

BAB 9

 

“Mama, kalau Emma nak tanya boleh tak?” Soal Emma Saffiya sambil bermain-main dengan jemari Sara Adelina yang leka menonoton siaran telivisyen.

            “Erm.” Sahut Sara Adelina tanpa memalingkan wajah.

            “Mama, tengokla Emma ni, Emma nak cakap la.” Kata Emma Saffiya seraya menarik tangan Sara Adelina supaya berpaling memandang wajahnya.

            “Nak soal apa sayang.” Tutur Sara Adelina lembut sambil membuang pandang ke wajah comel Emma Saffiya.

            “Mama tutuplah tv dulu, baru Emma tanya.” Suruh Emma Saffiya sambil menghulurkan alat kawalan televisyen kepada Sara Adelina.

            Sara Adelina tersenyum menanggapi tingkah Emma Saffiya itu. Anak kecil itu memang terlalu bijak.

            “Pandai betul budak comel ni ajar mama ye.” Kata Sara Adelina sambil mencuit dagu runcing Emma Saffiya.

            Sara Adelina menekan butang merah pada alat kawalan televisyen dan menfokuskan perhatiannya pada Emma Saffiya.

            “Sayang nak tanya apa?” Soal Sara Adelina kemudiannya.

            “Emmm..mama, nama papa Emma Syed Ziqri kan?” Tanya Emma Saffiya petah.

            “A..ha.” Jawab Sara Adelina lembut. Hairan pula bila Emma Saffiya membangkitkan isu itu.

            “Kenapa Emma tanya?” Soal Sara Adelina lagi.

            Emma Saffiya mengecilkan matanya sebagai reaksi kepada pertanyaan mamanya.

            “Nama ‘uncle’ yang Emma panggil papa tu pun Ziqri jugak, Papa Ziqri. Papa Ziqri tu papa Emma ke mama?”Soal Emma Saffiya lurus.

            Terkesima Sara Adelina mendengarkan soalan yang keluar dari mulut kecil Emma Saffiya. Bagaimana dia harus memberi jawapan kepada persoalan anak kecil itu. Sara Adelina sendiri sedar Emma Saffiya sudah bijak untuk mengeja dan membaca nama di belakang namanya. Sudah pasti dibenak anak gadis itu, dia turut tertanya-tanya akan persamaan nama yang dimiliki oleh lelaki yang menjadi bapanya dan lelaki yang baru ditemui itu.

            “Emma, kalau uncle Ziqri tu papa Emma, tentu dia tak tinggalkan Emma dan adik Am lama-lama kan?. Kalau dia papa Emma, tentu dia tinggal dengan kita. Hidup dengan kita dan jadi ayah Emma dan adik Am.” Akhirnya itu jawapan yang keluar dari bibir Sara Adelina. Sejujurnya apa yang dia katakan itu mungkin palsu, tetapi itu sahaja jawapan yang logik yang dia terfikirkan saat itu. Mana mungkin dia berterus terang akan hal yang sebenar kepada Emma Saffiya kerana anak kecil itu pasti belum mampu mengerti. Pasti akan lebih banyak persoalan yang terbit dari bibir kecil itu dan Sara Adelina sendiri tidak bersedia dengan jawapan untuk setiap persoalan yang bakal diajukan kepadanya. Dan itulah yang paling ditakuti oleh Sara Adelina.

 

 

Wajah mendung Syarifah Letisha dipandang tidak berkelip. Semenjak dia tiba tadi, gadis itu lebih banyak membuang pandang ke arah lain daripada menatap wajahnya.

            “Tisha marah?” Soal Syed Ziqri sambil meraih jemari Syarifah Letisha.

            Syarifah Letisha diam tidak menjawab.

            Please Tisha, I bukannya sengaja.” Kata Syed Ziqri membela diri.

            “Tak sengaja you kata?. You tengok jam sekarang, dah pukul berapa?. I tunggu you dah lebih setengah jam tau!. “Marah Syarifah Letisha serius.

            “I tahu, I mintak maaf okey.” Ujar Syed Ziqri lagi. Jemari Letisha dalam jemarinya dielus lembut.

            “Ziq, I nak you ambil serius hal kita. Hari tu you jugak yang beria-ia ajak I balik Malaysia. You cakap nak setllekan hal you cepat-cepat. You janji nak segerakan hal kita. Tapi bila balik sini, macam-macam alasan you bagi kat I, sibuklah. Takde masa lah. I call you banyak kali tapi tak dapat. Sekarang bila ajak jumpa macam ni, you pulak tak serius, biar i menunggu lama!.” Bentak Syarifah Letisha penuh emosi.

            “Maafla sayang, I memang tak sengaja.” Ucap Syed Ziqri manja. Faham benar dengan sikap Syarifah Letisha.

            “Tolonglah Ziq, I tak suka you buat I macam ni. Kalau betul you serius dengan I. Lain kali tolong jangan buat macam ni lagi.” Balas Syarifah Letisha. Nada suaranya sudah bertukar lembut.

            “I janji sayang, lain kali I tak buat lagi.” Janji Syed Ziqri sambil mengangkat sebelah tangannya separas kepala. Seolah-olah berikrar.

            “Janji mesti ditepati. Jangan hari ni berjanji, esok you buat lagi.” Sambut Syarifah Letisha senada.

            “Pernah ke I mungkir janji dengan you?” Balas Syed Ziqri kembali.

            “I bukan menyindir you Ziq, I cuma ingatkan you aje.” Kata Syarifah Letisha lagi. Dia kenal benar dengan Syed Ziqri. Sepanjang perkenalan mereka Syed Ziqri jarang sekali memungkiri janji. Itulah kali pertama. Dia bukan mencurigai lelaki itu kerana dia pasti cinta Syed Ziqri terhadapnya kuat cuma dia tidak suka bila perhatian lelaki itu seolah-olah lari terhadapnya sejak balik ke Malaysia seminggu lepas.

            “I sentiasa ingat.” Balas Syed Ziqri mengendur. Entahkan ikhlas entahkan tidak ucapannya itu.

            “You dah bagitahu umi pasal kita?” Soal Syarifah Letisha sambil meneguk air minuman dari gelas dihadapannya.

            Syed Ziqri termenung seketika sebelum menjawab.

            “Belum lagi.” Jawabnya pendek.

            Syarifah Letisha yang mendengarkan jawapan Syed Ziqri mengangkat tinggi keningnya.

            “Belum bagitahu lagi?” Soal Syarifah Letisha lagi.

            “Belum.” Jawab Syed Ziqri sepatah.

            “You cakap nak bagitahu cepat-cepat. Lepas tu nak balik England semula.” Balas Syarifah Letisha tidak puas hati. Kalau mengikut kata Syed Ziqri, berita itu akan segera disampaikan kepada keluarganya, kepada Sara Adelina supaya semua urusan boleh disegerakan. Dia juga sudah tidak boleh menangguh lagi. Dia ingin cepat-cepat berkahwin dengan Syed Ziqri.

            Syed Ziqri menghela nafas.

            “I belum bersedia.” Jawab lelaki itu dalam menungan jauh.

            Sekali lagi Syarifah Letisha terkejut.

            “Belum bersedia?” Soal Syarifah Letisha sekali lagi.

            Syed Ziqri diam tidak menjawab.

            “Sebelum balik hari tu, you kata you dah lebih dari bersedia. You jangan main-main dengan I Ziq. I tak suka macam ni. Kalau you betul-betul serius dengan I, tolong jangan bersikap macam ni. Tolong kotakan apa yang you dah janji pada I.” Kata Syarifah Letisha seraya bangun dah meraih tas tangannya. Dia berlalu meninggalkan Syed Ziqri yang masih termenung jauh. Entah kenapa dia rasakan ada kelainan pada tingkah Syed Ziqri itu. Kalau sebelum pulang ke Malaysia lelaki itu nampak seperti nekad tetapi kini Syed Ziqri dilihatnya seolah-olah teragak-agak dalam membuat keputusan. Dan dia tidak mahu bertoleransi dengan sikap Syed Ziqri yang begitu. Jika lelaki itu masih perlukan masa, dia hanya boleh membiarkan Syed Ziqri berfikir dahulu sebelum membuat apa-apa keputusan dan dia sama sekali tidak mahu masuk campur dalam pertimbangan lelaki itu. Selepas Syed Ziqri menetapkan keputusannya, pasti lelaki itu akan pergi mencarinya semula.

            Syed Ziqri melurut kasar rambutnya, entah kenapa dia tidak mampu untuk membuat keputusan setelah dia kembali ke rumah Syarifah Raziah. Kalau dulu dia nekad, kini hatinya itu berbelah bahagi pula. Fikirannya berkecamuk, dia tidak mampu untuk berfikir dengan tenang. Semenjak dia pulang, bertemu semula dengan Sara Adelina dan anak-anaknya. Hatinya itu tiba-tiba jadi berat mahu membuat keputusan. Apatah lagi dia teringat akan kata-kata Syarifah Letisha.

 

Skrin komputer dihadapannya dipandang dengan pandangan kosong. Dia sendiri tidak tahu kenapa dia boleh berada di situ. Awalnya tadi dia mahu terus merebahkan diri dan tidur tetapi apabila dia teringat kembali perjumpaannya dengan Syarifah Letisha siang tadi, hilang sudah rasa mengantuknya. Kata-kata Syarifah letisha diulang kembali ke dalam kepalanya. Pening Syed Ziqri dibuatnya. Apabila teringat kembali perbualannya dengan Syarifah Letisha sebulan sebelum dia pulang ke Malaysia, bertambah serabut kepalanya. Tidak disangka, perbualan yang dia sangka perbualan biasa itu bisa membuatkan kepalanya pening dan berserabut.

            “Apa perancangan you?” Soal Syarifah Letisha.

            “You ikut I balik Malaysia. I nak bincang ngan family I pasal kita. I nak bagitahu umi, I nak kahwin dengan you.” Balas Syed Ziqri dalam senyum nipis.

            Wife you macam mana?” Soal Syarifah Letisha lagi.

            “I akan berterus terang dengan dia juga.” Jawab Syed Ziqri yakin. Jemari Syarifah Letisha diraih ke dalam genggamannya. Meyakinkan gadis itu supaya menerima kata-katanya.

            “Harap you tak lupa lagi pendirian I.” Ujar Syarifah Letisha kemudiannya.

            Syed Ziqri hanya mengangguk. Menzahirkan jawapannya.

            “I tak nak bermadu. You faham kan?” Soal Syarifah Letisha. Memang dia sudah beberapa kali maklumkan hal itu kepada Syed Ziqri. Dia memang tidak suka berkongsi apatah lagi apabila melibatkan hal-hal hati begitu. Dia tidak mahu berkongsi.

            Sekali lagi Syed Ziqri mengangguk dalam senyum nipis.

            “Kalau you faham, tentu you tahu apa yang you kena buat kan?” Tanya Syarifah Letisha lagi untuk kepastian.

            “I tahu dan I akan buat apa yang perlu supaya kita boleh bersama.” Jawab Syed Ziqri yakin.

            “I percaya dengan kata-kata you dan I sayangkan you.” Ujar Syarifah Letisha sambil melentukkan kepalanya ke bahu Syed Ziqri.

            “I pun sayangkan you juga.” Balas Syed Ziqri seraya menarik tubuh Syarifah Letisha rapat dengan tubuhnya.

            Ketukan di pintu bilik mengejutkan Syed Ziqri dari lamunannya. Segala ingatannya terhadap kata-kata Syarifah Letisha berhamburan pergi. Syed Ziqri pantas bangun dan menuju ke pintu bilik.

            “Umi.” Tegur Syed Ziqri sejurus pintu bilik dibuka.

            “Ziq tak turun makan?” Soal Syarifah Raziah lembut.

            “Dah pukul berapa ni umi?” Soalan Syarifah  Raziah dibalas soalan oleh Syed Ziqri.

            “Dah dekat pukul sembilan malam, tadi umi tunggu Ziq turun makan tapi Ziq tak turun. Umi dah makan dengan Sara dan anak-anak.”  Jawab Syarifah Raziah. Hairan dia lihat sikap Syed Ziqri sejak pulang tengahari tadi. Anaknya itu dilihatnya kerap bermenung dan waktu makan juga sudah terlepas.

            “Sekejap lagi Ziq turun.” Kata Syed Ziqri.

            “Ziq tak sihat?” Soal Syarifah Raziah tatkala Syed Ziqri ingin berlalu semula ke dalam bilik.

            Syed Ziqri hanya menggeleng perlahan.

            “Kalau macam tu, cepat turun makan, takut perut masuk angin pula lambat-lambat makan.” Sambung Syarifah Raziah lembut.

            Syed Ziqri hanya mengangguk menzahirkan jawapannya.

 

 

Langkah Syed Ziqri terhenti seketika saat dia melewati sofa di ruang tamu. Suara Irfan Amsyar yang sedang menangis menarik perhatiannya. Syed Ziqri hanya memerhatikan dari birai tangga.

            “Itulah, kan mama dah pesan kalau nak duduk tu tengok dulu. Kan dah jatuh.” Terdengar bebelan Sara Adelina sambil meraih tubuh Irfan Amsyar ke dalam pelukannya. Anak kecil itu masih menangis teresak-esak.

            “Kat mana sakitnya?” Soal Sara Adelina lembut.

            “Sini.” Jawab Irfan Amsyar sambil menunjukkan jari kakinya.

            “Sini mama tengok.” Suruh Sara Adelina lagi.

            Pantas anak kecil itu menghulurkan kakinya kepada Sara Adelina.

            “Lepas ni mesti terus baik.” Kata Sara Adelina seraya menarik kaki Irfan Amsyar dekat ke wajahnya. Pantas kaki anak kecil itu dikucup lembut.

            “Terima kasih mama.” Ucap Irfan Amsyar riang. Anak kecil itu kemudiannya meneruskan main seperti biasa. Seolah-olah ciuman Sara Adelina sebentar tadi mempunyai kuasa penyembuh yang menerbang pergi segala kesakitan yang dialami.

            Syed Ziqri yang memerhatikan tingkah Sara Adelina itu tersenyum tanpa sedar. Bijak betul Sara Adelina memujuk Irfan Amsyar. Kali pertama dia lihat sisi ibu yang dipamirkan oleh Sara Adelina. Entah kenapa hatinya senang melihat semua itu.

            Syed Ziqri kemudiannya meneruskan langkahnya menuju ke dapur. Bila tiba di situ, dilihatnya meja makan sudah siap berkemas. Setelah beberapa minit berfikir, Syed Ziqri tersenyum, dia mula mengatur langkah menuju ke ruang tamu. Berjalan menghampiri Sara Adelina dan Emma Saffiya yang sedang bermain playdoh  bersama Irfan Amsyar.

            “Sara boleh tolong abang?” Tegur Syed Ziqri sejurus dia berdiri di belakang Sara Adelina yang leka menonton siaran televisyen.

            Sara Adelina yang terkejut pantas berpaling memandang Syed Ziqri dibelakangnya.

            “Abang nak makan nasi tapi meja makan dah berkemas. Boleh Sara tolong hidangkan?” Terang Syed Ziqri sambil menyoal.

            Sara Adelina diam tidak menjawab. Panas hatinya mendengarkan permintaan lelaki itu. Namun untuk membantah kata-kata Syed Ziqri dihadapan Emma Saffiya dan Irfan Amsyar, dia tidak tergamak melakukannya. Demi menjaga aib lelaki itu dia rela turutkan, tambahan pula apabila teringatkan kedua-dua anaknya itu, pasti sahaja perlakuannya itu akan menjadi contoh kepada Emma Saffiya dan Irfan Amsyar dan dia tidak mahu menjadi contoh yang tidak elok kepada kedua-duanya.

Tanpa banyak bicara Sara Adelina terus bangun dan berjalan perlahan menuju ke meja makan. Manakala Syed Ziqri pula melabuhkan duduk di salah satu sofa dan memerhatikan Emma Saffiya yang sedang leka melayani Irfan Amsyar bermain tanah liat. Tiba-tiba dia tersenyum melihat keriangan kedua-duanya bermain riang. Timbul satu rasa dihatinya ketika itu. Rasa bangga dan gembira melihat kedua-duanya.

            Leka merenung kedua-duanya akhirnya Syed Ziqri bingkas bangun dan berjalan menuju ke dapur. Sara Adelina dilihatnya masih sibuk menghidang di meja makan. Syed Ziqri kemudiannya menarik salah satu kerusi dan duduk.

            “Sara teman abang makan.” Pinta Syed Ziqri sejurus Sara Adelina menghidang dan berkira-kira untuk kembali ke ruang tamu.

            “Sara dah makan.” Jawab Sara Adelina tanpa memandang wajah Syed Ziqri.

            “Abang tahu. Abang cuma nak Sara temankan abang sementara abang makan.” Kata Syed Ziqri lagi.

            Sara Adelina diam tidak menjawab. Sejujurnya dia malas mahu berbaik-baik dengan Syed Ziqri. Bukan dia membenci tetapi marahnya masih bersisa.

            “Duduklah dulu.” Suruh Syed Ziqri lembut bila dilihatnya Sara Adelina masih berdiri kaku.

            Sara Adelina menarik kerusi dihadapan Syed Ziqri lalu melabuhkan duduknya di situ. Entah kenapa lembut pula hatinya saat suara lembut Syed Ziqri menerjah gegendang telinganya.

            “Abang suka tengok budak-budak tu main.” Kata Syed Ziqri seraya menyenduk lauk ke dalam pinggannya.

            Sara Adelina diam tidak membalas kata-kata Syed Ziqri. Dia tidak mahu menyambut perbualan lelaki itu. Seboleh-bolehnya dia masih mahu menjaga jarak diantara mereka. Melayani Syed Ziqri berbual hanya akan mewujudkan peluang untuk lelaki itu menyakiti hatinya sekali lagi.

            “Esok abang nak bawa diaorang keluar.” Sambung Syed Ziqri bila Sara Adelina hanya mengambil pendirian berdiam diri. Dia sebenarnya tidak merancang pun akan perkara itu tetapi melihatkan kedinginan Sara Adelina, tergerak pula dihatinya mahu menguji hati wanita itu.

            “Tak boleh.” Balas Sara Adelina tegas.

            “Kenapa tak boleh?” Soal Syed Ziqri tenang. Dia meneruskan suapan nasi ke mulut. Kata-kata Sara Adelina sedikit pun tidak memeranjatkannya. Dia memang sudah menjangkakan reaksi Sara Adelina itu. Dalam hatinya dia tersenyum. Berjaya juga dia membuatkan Sara Adelina mengeluarkan suara.

            “Sara ada program lain.” Jawab Sara Adelina dingin. Walaupun duduk berhadapan dengan Syed Ziqri, dia lebih banyak membuang pandang ke arah Emma Saffiya dan Irfan Amsyar.

            “Program apa?” Tanya lelaki itu lagi.

            “Sara nak bawa diaorang shopping.” Jawab Sara Adelina ringkas.

            ‘Kalau macam tu lagi senang, abang ikut Sara.” Balas Syed Ziqri selamba.

            Sara Adelina yang tidak puas hati dengan jawapan Syed Ziqri membuang pandang ke wajah lelaki itu. Sakit hati, itulah yang dia rasakan ketika itu. Apa yang cuba lelaki itu lakukan?. Apa yang Syed Ziqri cuba buktikan?. Adakah lelaki itu cuba memperlihatkan bahawa dia mengambil berat akan anak-anaknya.

            “Tak perlu. Selama ni pun Sara bawa diaorang sendiri.” Jawab Sara Adelina seraya bangun dan meninggalkan Syed Ziqri menyambung makan sendirian.

            Syed Ziqri hanya memerhatikan Sara Adelina dari belakang. Dia tahu Sara Adelina masih marah terhadapnya. Dia juga tidak tahu bagaimana untuk meredakan marah Sara Adelina itu. Memang semua itu diluar jangkaannya. Dia menyangka dengan mudah dia boleh menetapkan keputusan untuk memberitahu perihal dirinya dan Syarifah Letisha kepada Sara Adelina dan uminya. Tidak disangka itulah satu-satunya perkara yang paling susah untuk dia lakukan ketika itu.

 

Syed Ziqri melabuhkan duduk di sisi Sara Adelina usai makan malam sebentar tadi. Dia kemudiannya turut memandang kaca telivisyen yang leka ditonton oleh Sara Adelina.

            Sementara Sara Adelina sudah tidak senang dengan kehadiran Syed Ziqri secara tiba-tiba. Tidak mahu berlama-lama bersama Syed Ziqri, Sara Adelina akhirnya mengambil keputusan untuk bangun dan berlalu. Namun belum sempat dia mengangkat punggung, Syed Ziqri sudah terlebih dahulu memegang tangannya.

            “Jangan tinggalkan abang.” Kata Syed Ziqri sambil matanya memandang rancangan di kaca telivisyen.

            Sara Adelina rentap tangannya dari pegangan Syed Ziqri. Dia tidak suka dengan cara Syed Ziqri itu. Mudah benar lelaki itu memperlekehkan dirinya begitu.

            “Kalau Sara tak nak abang peluk cium Sara kat depan diaorang, lebih baik Sara dengar kata abang.” Ugut Syed Ziqri sambil membuang pandang ke arah Emma Saffiya dan Irfan Amsyar yang masih leka bermain.

            Terkedu Sara Adelina dengan ugutan Syed Ziqri. Dia tidak jadi bangun. Wajah Syed Ziqri yang tidak memandangnya dijeling dengan penuh rasa marah.

            “Emma, mari sini sekejap.” Panggil Syed Ziqri selamba.

            Emma Saffiya yang leka bermain berhenti apabila namanya diseru oleh Syed Ziqri. Anak kecil itu kemudiannya memandang ke arah Syed Ziqri seraya bangun dan berjalan menghampiri Syed Ziqri. Tindakan Emma Saffiya itu turut diikuti oleh Irfan Amsyar.

            “Esok Emma nak pergi mana?” Soal Syed Ziqri sambil menarik Emma Saffiya duduk disebelahnya. Irfan Amsyar pula diangkat supaya duduk di ribanya.

            Emma Saffiya membuang pandang seketika ke arah Sara Adelina sebelum menjawab soalan Syed Ziqri. Teringat kembali amaran Sara Adelina supaya tidak terlalu rapat dengan Syed Ziqri.

            “Mama nak bawa pergi makan KFC.” Jawab Emma Saffiya kemudiannya.

            “Mama nak belikan mainan.” Tambah Irfan Amsyar petah.

            “Erm..kalau papa nak ikut boleh?” Soal Syed Ziqri sambil membetulkan duduk Irfan Amsyar yang sedari tadi tidak duduk diam.

            “Boleh.” Lancar Irfan Amsyar menjawab sambil bermain-main dengan kapal terbang mainannya.

            “Boleh. Tapi kena tanya mama dulu.” Jawab Emma Saffiya sambil memandang lama ke arah Sara Adelina.

            “Papa dah tanya mama tadi, mama kata papa boleh ikut sekali.” Kata Syed Ziqri tanpa mempedulikan pandangan Emma Saffiya yang seolah-olah teragak-agak.

            “Kalau macam tu, esok papa naiklah kereta mama. Nanti mama boleh belanja KFC.” Sahut Emma Saffiya sambil tersenyum riang. Hilang sudah riak bimbang diwajahnya mendengarkan kata-kata Syed Ziqri sebentar tadi.

            Syed Ziqri turut tersenyum lebar.

            “Siapa nak tidur dengan papa malam ni?” Soal Syed Ziqri kemudiannya. Selamba lagaknya.

            Sementara Sara Adelina sudah membeliakkan matanya. Tidak puas hati dengan tindakan Syed Ziqri itu.

            “Emma nak!.”

            “Am pun nak!.”

            Jawab kedua-duanya serentak.

            “Erm...kalau macam tu, malam ni Emma dan Am tidur dengan papa.” Sahut Syed Ziqri sambil meraih kedua-dua anak kecil itu ke dalam dukungannya. Wajah Sara Adelina sedikit pun tidak dijelingnya. Dia bukan tidak tahu reaksi Sara Adelina. Pasti sahaja wanita itu sudah berwajah cemberut. Syed Ziqri tersenyum di dalam hati. Akhirnya berjaya juga dia menarik perhatian Emma Saffiya dan Irfan Amsyar dan yang paling dia suka saat itu, pasti sahaja tindakannya itu akan menarik perhatian Sara Adelina. Walaupun dia tahu Sara Adelina bakal marah dengan tindakannya itu, namun dia tetap berlapang hati. Entah kenapa dia suka menarik perhatian Sara Adelina dengan cara itu. Syed Ziqri sambung tersenyum di dalam hati.

            Sementara Sara Adelina sudah panas hati. Marah!, itulah yang dia rasakan terhadap Syed Ziqri. Mudah-mudah sahaja lelaki itu cuba meraih perhatian Emma Saffiya dan Irfan Asmyar. Jika tidak difikirkan kerana akal warasnya, mahu sahaja dia menampar pipi Syed Ziqri ketika itu juga. Namun mengenangkan yang Emma Saffiya dan Irfan Amsyar bakal menjadi saksi. Dia simpan sahaja marahnya dalam hati. Pada pandangannya Syed Ziqri memang sudah melampau. Dan dia sama sekali tidak akan membenarkan Syed Ziqri mempermainkan mereka sekali lagi. Kalau malam itu Syed Ziqri berjaya menggula-gulakan perasaan kedua-duanya, dia akan pastikan itu satu-satunya peluang yang wujud buat lelaki itu. Peluang yang lain mungkin tiada!.

 

Suasana bingit dalam restoren KFC sedikit pun tidak mengganggu Emma Saffiya dan Irfan Amsyar yang sedang asyik menguyah ayam goreng. Syed Ziqri pula sibuk melayani kedua-duanya. Hanya Sara Adelina sahaja yang masih berwajah serius sejak keluar awal tadi. Benci, itulah yang dia rasakan tatkala matanya melihat layanan Syed Ziqri terhadap Emma Saffiya dan Irfan Amsyar. Setelah lima tahun Syed Ziqri pergi meninggalkan mereka, dia tidak lansung berasa kagum dengan keprihatinan Syed Ziqri itu.

            “Am nak lagi?” Soal Syed Ziqri tatkala Irfan Amsyar habis menyuap baki ayam di dalam pinggan.

            “Nak.” Jawab Irfan Amsyar sungguh-sungguh.

            “Emma nak Chessy wedges lagi.” Tambah Emma Safiyya kemudiannya.

            “Tunggu sini dengan mama, biar papa pergi beli lagi.” Sambut Syed Ziqri seraya bangun meninggalkan meja yang sedang mereka duduki terus menuju ke kaunter.

            Sementara Sara Adelina hanya memerhatikan Irfan Amsyar dan Emma Saffiya. Terasa sayu hati pula tatkala terlihatkan wajah Emma Safiyya dan Irfan Amsyar yang bersinar tatkala Syed Ziqri menyatakan akan menambah beli makanan mereka. Andai anak-anak kecil itu tahu bahawa Syed Ziqrilah ayah sebenar mereka, bagaimana agaknya reaksi kedua-duanya?. Sara Adelina cukup takut ingin berhadapan dengan semua kemungkinan itu. Dia bimbang kedua-duanya akan kecewa. Bimbang kedua-duanya dikecewakan oleh Syed Ziqri sebagaimana lelaki itu mengecewakan dirinya. Lantaran itu dia seboleh mungkin tidak mahu Emma Saffiya dan Irfan Amsyar terlalu rapat dengan Syed Ziqri. Bukan kerana dia mahu menafikan hak kedua-duanya tetapi dia hanya mahu melindungi hati mereka dari disakiti dan dikecewakan.

            Sejujurnya Sara Adelina sendiri tidak tahu apa tujuan Syed Ziqri pulang ke pangkuan mereka. Jika lelaki itu berniat mahu menunaikan tanggungjawabnya, mengapa sesudah lima tahun baru lelaki itu kembali? Mengapa tidak setahun selepas lelaki itu pergi? Saat bila mana dia melahirkan Irfan Amsyar. Kalau benar Syed Ziqri mahu kembali kepadanya dan anak-anak, sudah tentu lama dahulu lelaki itu melakukannya. Entah kenapa dia sendiri tidak pernah yakin yang Syed Ziqri kembali semata-mata untuk anak-anaknya, jauh sekali untuk dirinya sendiri.

            Lamunan Sara Adelina tersentak tatkala Syed Ziqri kembali duduk dikerusinya. Lelaki itu kemudiannya terus menarik pinggan kosong dan digantikan dengan pinggan baru yang terhidang ketulan ayam KFC.

            “Emma nak ini kan?” Soal Syed Ziqri sambil menghulurkan kotak chessy wedges ditangannya.

            “Yeay!.” Sorak Emma Saffiya gembira sambil tangannya tangkas menyambut huluran Syed Ziqri.

            “Sayang makan dulu ye, mama nak ke bilik air.” Kata Sara Adelina tiba-tiba. Dia bangun dan berlalu. Entah kenapa hatinya terlalu sebak melihatkan wajah ceria anak-anak kecil itu tatkala menerima layanan istimewa dari Syed Ziqri.

Memang sejak dahulu lagi itulah impiannya. Mahu melihat kedua-keduanya merasai kasih sayang seorang ayah. Sepanjang lima tahun dia menjaga kedua-duanya, hatinya itu tidak pernah lari dari perasaan sedih. Tatkala Emma Saffiya bertanyakan perihal ‘bapa’, lidahnya kelu mahu memberikan jawapan. Bagaimana dia mahu menerangkan letak duduk perkara yang sebenar kerana Emma Saffiya dan Irfan Amsyar masih terlalu kecil untuk memahami segalanya. Bagaimana mahu dia khabarkan kepada keduanya yang bapa mereka lari meninggalkan mereka?.

 Setiap kali dia mahu berterus terang dengan Emma Saffiya, suaranya seolah-olah hilang. Dia takut mahu berhadapan dengan reaksi Emma Saffiya dan Irfan Amsyar jika anak-anak itu tahu perkara yang sebenar.

Tetapi apabila dia melihat kemesraan kedua-duanya menerima layanan Syed Ziqri, hatinya itu bertambah sebak dan pilu. Sampai bila anak-anak itu akan menerima perhatian Syed Ziqri sedangkan dia sendiri tidak pasti sehingga bila Syed Ziqri akan tinggal bersama meraka. Andai Syed Ziqri sekali lagi pergi tanpa kata, apa yang akan dia perkatakan kepada kedua-duanya?. Memikirkan semua itu, hatinya bertambah berat mahu berterus terang dengan kedua-duanya. Biarlah rahsia itu kekal rahsia. Demi menjaga hati keduanya, dia lebih rela jika Emma Saffiya dan Irfan Amsyar tidak tahu siapa sebenarnya Syed Ziqri kepada mereka. Sekurang-kurangnya itulah yang terbaik buat kedua-duanya.

 

Sara Adelina memimpin tangan Emma Saffiya dengan sebelah tangannya manakala Irfan Amsyar pula didukung di pelukannya. Kepalanya ditoleh ke kiri dan kanan bagi memastikan tiada kenderaan yang lalu lintas saat dia ingin menuju ke kawasan parking kereta di seberang jalan. Apabila Syed Ziqri meminta diri untuk ke tandas selepas habis makan di restoren KFC tadi, dia mengambil keputusan untuk terus menunggu lelaki itu di kereta.

            Apabila Sara Adelina yakin tiada kereta yang melintas, dia melangkah laju untuk melintas. Namun belum sempat dia melangkah jauh terdengar bunyi hon yang kuat dari arah kanan. Dan tidak semena-mena dia terasa tubuhnya ditarik ke belakang. Berderau darah Sara Adelina apabila sebuah MPV meluncur laju dihadapannya. Terkejut dan tersentak Sara Adelina. Jantungnya berdegup kencang. Mujurlah tubuhnya ditarik pantas, jika tidak sudah pasti dia, Emma Saffiya dan Irfan Amsyar sudah dirempuh sebentar tadi.

            “Kenapa keluar tak tunggu abang!.” Tiba-tiba suara keras Syed Ziqri menerjah gegendang telinganya.

            Sara Adelina tergamam seketika. Irfan Amsyar dari dukungannya diambil oleh Syed Ziqri. Tangannya yang kosong kemudiannya diraih oleh Syed Ziqri lalu lelaki itu menarik tubuhnya untuk melintas jalan. Tangan Emma Saffiya masih kemas dalam genggamannya. Jantungnya yang masih berdegup kencang lantaran kejadian tadi masih belum reda degupnya. Memang betul-betul Sara Adelina terkejut dan takut.

            Syed Ziqri membuka pintu kereta lalu meletakkan Irfan Amsyar ke tempat duduk belakang, manakala tubuh Emma Saffiya pula didorong perlahan untuk masuk ke kereta. Sara Adelina pula kemudiannya turut masuk. Tubuhnya masih menggigil takut.

            “Lain kali jangan pandai-pandai sendiri.” Ucap Syed Ziqri tegas. Marah nadanya. Kereta dipandu meninggalkan perkarangan parkir kereta.

            Sara Adelina hanya diam menanggapi marah Syed Ziqri. Sejujurnya dia juga tidak menjangkakan perkara itu akan berlaku.

            “Boleh tak Sara jangan degil sangat. Jangan fikir marah Sara je.” Sambung Syed Ziqri menyindir. Dia bukan tidak tahu Sara Adelina cuba mengelak darinya. Dia tahu Sara Adelina tidak senang dengan kehadiran dia bersama dan tindakan Sara Adelina meninggalkan dia membawa Emma Saffiya dan Irfan Amsyar adalah kerana Sara Adelina ingin mengelak darinya. Dia cukup faham dengan marah Sara Adelina itu.

            Sara Adelina masih diam tidak menjawab. Degupan jantungnya sudah semakin reda. Walaupun dia tahu Syed Ziqri mahu menyindirnya, namun dia lebih senang berdiam diri. Berbalas kata dengan Syed Ziqri hanya akan memanjangkan perkara itu. Lebih baik dia berdiam diri dan bereaksi biasa sahaja.

            “Boleh tak Sara jawab kata-kata abang. Jangan kunci mulut tu.” Kata Syed Ziqri lagi. Kali ini nadanya lebih tegas. Marah dia menanggapi sikap berdiam diri Sara Adelina. Ingin benar dia mendengar Sara Adelina membela diri. Bukan dengan berdiam diri begitu.

            “Memang salah Sara.” Kata Sara Adelina mendatar.

            “Abang tahu Sara marahkan abang. Tapi jangan sampai jadikan anak-anak sebagai mangsa.” Sinis nada Syed Ziqri. Entah kenapa dia sakit hati melihat kesenyapan Sara Adelina.

            Sara Adelina tersentak seketika. Tidak faham kenapa Syed Ziqri berkata begitu walhal tiada lansung niat dihatinya untuk menjadikan anak-anaknya sebagai mangsa. Tuduhan Syed Ziqri lansung tidak berasas. Tiba-tiba Sara Adelina berasa terpukul dengan kata-kata Syed Ziqri. Darahnya tidak semena-mena menyirap.

            “Jangan kerana marah Sara, anak-anak abang yang terima bahananya.” Sindir Syed Ziqri lagi. Tindakan Sara Adelina yang mengunci bicara membuatkan dia bertambah sakit hati.

            Sara Adelina semakin hilang sabar. Syed Ziqri memang tidak sedar diri. Selama lima tahun lelaki itu menghilang, siapa lagi yang menjaga anak-anak itu kalau bukan dirinya. Syed Ziqri tiada hak mahu menuduhnya begitu. Tidak pernah sekalipun terselit dihatinya mahu menjadikan anak-anak itu sebagai mangsa. Kalau diberi pilihan dia lebih rela menderita dari meletakkan beban ke bahu Emma Saffiya dan Irfan Amsyar. Mungkin Syed Ziqri tidak sedar. Anak-anak itulah kekuatan dan kelemahan Sara Adelina. Tanpa keduanya, tidak mungkin Sara Adelina kuat menanggapi apa yang lelaki itu pernah buat kepada dirinya dahulu. Dan bersandarkan kasih sayang itu, tidak mungkin dia tegar menjadikan kedua-duanya sebagai mangsa.

            “Kenapa diam?” Soal Syed Ziqri sinis.

            “Sara dah rasa bersalah?” Sambungnya.

            “Abang sedar tak tuduhan abang tu melampau? Pernah abang fikir kesusahan Sara besarkan diaorang sendirian? Pernah abang ambil tahu tentang apa yang Sara alami? Abang yang sebenarnya terlalu pentingkan diri.Tak pernah ambil tahu tentang anak-anak dan isteri yang abang tinggalkan. Dan sekarang, selepas lima tahun, abang balik dan tuduh Sara nak jadikan anak-anak Sara sebagai mangsa. Siapa abang nak tuduh Sara macam tu?. Abang tiada hak. Dan abang tak akan pernah ada hak tu. Tak pernah sekalipun terselit dihati Sara nak jadikan Emma dan Am sebagai mangsa.

            Jangan tuduh Sara dengan tuduhan yang kejam kerana keperitan mengajar Sara erti kasih sayang. Selama lima tahun Sara jaga diorang tanpa abang. Sara tak pernah merungut. Abang sepatutnya fikir dua kali sebelum tuduh Sara yang bukan-bukan. Kalau betul Sara pentingkan diri, dah lama Sara tinggalkan diaorang, tinggalkan umi disebabkan perbuatan abang pada Sara. Tapi demi semua, Sara bertahan walaupun hati Sara sendiri yang sakit. Fikir dulu sebelum abang tuduh Sara kerana Sara bukannya abang, sanggup melarikan diri dari kenyataan hidup” Tukas Sara Adelina dalam sinis.

            Terdiam Syed Ziqri mendengarkan jawapan Sara Adelina. Kata-kata Sara Adelina walaupun tidak kasar namun bisanya terasa mencucuk-cucuk tangkai hatinya. Ketegasan Sara Adelina memang mampu menggugah hatinya. Walaubagaimanapun tegasnya dirinya namun dia terasa kalah apabila berhadapan dengan sisi Sara Adelina yang begitu. Sara Adelina memang sudah jauh berubah. Tiada lagi wanita lembut yang pernah dia kenali dahulu.

P/s-harap semua suka ngan n3 kali ni..harap semua puas hati :) 

24 comments:

  1. kenapa SZ tak pg tgglkan terus..balik pun sakitkan hati sara jek..sian sara...

    ReplyDelete
  2. i like... you go gal..... ditujukan pd sara.

    Syed bozo, pegi kawinler dgn letisya... & buzz off to UK as planned....

    ReplyDelete
  3. suke sgt.. padammuka ziqri 2..hahahahah

    ReplyDelete
  4. baguih SA... kasi tazkirah lagi ngan SZ tu... melampau, dia yg larikan diri lu.. hihiii mencik ngan jantan potong...

    sakit ati ai tau, lg2 adernyer SL tu..

    ReplyDelete
  5. syed ziqri melampau mcm takde perasaan...egonya..kesian sara

    ReplyDelete
  6. bg hero lain la...tglkn je SZ ni.
    lgpun dia mmg nk kwen lain kn

    ReplyDelete
  7. hendakkn isteri ambik hati ank dulu tapi ziqri silap bila dia ingat sara akn trmakan pujuk rayu dia....kuatkn smngat sara...suami mmg wajib dihormati tapi sesekali kita jgk harus bertegas dgn suami yg sudah ada niat utk mlepaskan kita...jgn sesekali brlmbut hati krn kelak akn makan diri...

    ReplyDelete
  8. harap sngt sara abai kan jeh ziqri tu,blk malysia semata nk cerai kn sara...so pegi jeh lh kawin ngan minah tu,jgn hancur kan bahgia yg terbena wat sara ngan anak2 kerna kebahgian tu wujud atas penderitaan sara,kerna bersuami kn lelaki tk dek ati n perasaan penting kn diri sendri senang cakap lelaki Dayus....so u must out of sara life lah mamat poyo n hipokrit.

    ReplyDelete
  9. pdan mke ziqri 2 la cdap2 jew dok mgata sara.slama nie sara yg dok jga ank dia sorg2..

    ReplyDelete
  10. padan muka Ziqri kena kaw2 dengan sara..ada hati nk cakap pasal anak2..sedangkan 5 tahun saralah yg jaga anak2 dia..takde hati perut punya manusia...eloknya ziqri ni ditembak je dengan senapang gajah...biar berkecai badan dia..elok tembak sekali dengan Letisha tu..sedap2 je nk suruh orang bercerai berai..takde hati perut..langsung tak kesian dengan anak2 Ziqri...

    ReplyDelete
  11. suke akak tulip!!
    upload lg pntas2..byk2..pnjng2...
    cuti2 ni..lg syiok!!hehe...

    ReplyDelete
  12. padan muka zikri, jangan berlembut sara dngan mamat itu, ntar jika dia mau kahwin ma buah hati dia, it . Sakit hati awak pasti balik lgi. Kak tulip jangan buat sara sakit hati lg sebap zikri. Masalah buah hati zikri biar di zikri mia orang xg menerima beban nya .siapa suruh dlu kabur dan menjalin ksh dngan wanita lain. By nany

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah nany,penuh semangat ya..suka dgn semangat nany..nany dari seberang ya?..gembira nany sukakannya :)

      Delete
  13. alahai cik tulip...bace n3 ni mmg sakit jugak hati...sbab tu la ada wanita kat luar tu hati nye keras-sekerasnye...kalu dah in sara's situation cam ne nak buat ye??!!...hukum tetap hukum, tapi yg menangung, yg jahat nye kite-wanita, @ d end of d day...nak tungu?,leraikan? sara must be 'strong & smart', ye cik tulip!

    ReplyDelete
  14. ahaaaa,, betul betul betul, memang nany dari seberang.macam mana ye akak tau?,, sangat suka pula cerita2 akak ni, best2 lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. nany honey...all those indonesion words..KABUR, KAPOK, PULANGIN...semuanya indonesian kan?..kak tulip dulu ada juga baca cerita dr indonesia...have u heard of DARI LEMBAH KE COOLIBAH by TITIS BASISTA...kak tulip pnh baca n enjoy the story so much :)

      Delete
  15. Cik tulip di indonesia ada jual novel2 melayu????suka banget cerita2 cik tulip:)

    ReplyDelete
  16. x der sambungan dah ke.. ala sedihnya.. please sis smbung.. smbung la.. nk tahu ending cita ni.. please smbung.. cita ni lama dah.. sambung la sis...

    ReplyDelete
  17. Tk de smbungn ke?? Sedihnya..suka smua cite kt blog kak tulip,smbung lh kak..huhuhuhhu..

    ReplyDelete
  18. Smbung la cepat nk bce..semangat nie..

    ReplyDelete
  19. Smbung la cepat nk bce..semangat nie..

    ReplyDelete
  20. Kak tulip.... Tak ada sambungan ke????? Lama dah tunggu... *curious sangat*

    ReplyDelete
  21. Mana sambungan bab 10

    ReplyDelete