Tuesday 25 December 2012

SAAT HADIRNYA CINTA-BAB 3

Jom ikuti sambungannya...maafla lambat sikit sbb cik tulip kesibukan sikit seminggu ni...huhu..ke sana ke mari...harap semua enjoy n3 kali ni :)

BAB 3

Zaliya memalingkan tubuhnya membelakangi Ridza tatkala lelaki itu melangkah masuk ke dalam bilik. Hatinya sebal mengingatkan kejadian awal malam tadi. Ridza menipunya!. Tegar sekali lelaki itu tidak berterus terang akan statusnya sebelum mereka berkahwin. Memang dasar lelaki penipu!. Berbuku marahnya terhadap lelaki yang baru sehari menjadi suaminya itu. Jika sudah berkahwin mengapa tidak berterus terang sahaja? Mengapa harus memerangkapnya dengan cara yang begitu? Apa niat sebenar lelaki itu?

            Zaliya kakukan tubuhnya saat lelaki itu rebahkan tubuhnya ke tilam. Semenjak pertemuan dengan isteri pertama lelaki itu tadi, dia terus naik ke bilik. Hatinya itu panas terbakar. Permainan apa yang dimainkan oleh lelaki di sebelahnya itu? Sudah berkahwin tetapi sanggup memperisterikannya tanpa berterus terang. Sanggup menipunya sehingga dia terperangkap dalam perkahwinan itu. Andai dia tahu, pasti sahaja dia tidak akan pernah bersetuju dengan cadangan lelaki itu.

            “Maaf.” Tiba-tiba Ridza bersuara disebelahnya. Tangannya dilingkar ke pinggang Zaliya.

            Zaliya yang panas hati menolak kasar tangan lelaki itu. Jijik dan jelik dengan sentuhan Ridza. Sanggup ,menipu supaya dia menerima cadangan lelaki itu. Tidak sanggup rasanya mahu membiarkan lelaki itu menyentuhnya.

            “Liya…” sentuh Ridza lagi. Cuba mewujudkan mood baik pada malam perkahwinan mereka.

            “Jangan sentuh!” Kata Zaliya tiba-tiba. Kasar nadanya. Entah kenapa dalam situasi begitu air matanya sukar sekali mahu mengalir walaupun hatinya terasa dihambat pilu.

            Ridza tidak mempedulikan kata-kata Zaliya. Tubuh Zaliya yang mengiring membelakanginya cuba ditarik supaya menghadapnya. Dia tahu dirinya bersalah, jika Zaliya memberinya peluang, dia akan berterus terang. Menceritakan semuanya.

            “Pergi!.” Marah Zaliya lagi, tangan Ridza ditepis kasar. Benci dengan sikap hipokrit Ridza. Dia tidak akan menyerah dengan mudahnya kepada lelaki itu. Penipuan Ridza itu tidak mungkin dia boleh maafkan.

            “Dengar dulu penjelasan abang.” Kata Ridza lembut. Cuba untuk memujuk Zaliya supaya memberinya peluang.

            “Dasar lelaki penipu!.” Hambur Zaliya lagi. Enggan dia berpaling menghadap lelaki itu. Benci dia mendengar perkataan ‘abang’ dari bibir lelaki itu. Sungguh dia tertipu.

            Ridza yang tersentak dengan amukan Zaliya tiba-tiba naik angin. Bukahkah dia baru membuka peluang kepada Zaliya untuk mendengar penjelasannya? Kenapa pula wanita itu menolak? Sikap Zaliya itu membuatkan dia turut naik angin. Keikhlasannya itu dipertikai pula.

            “Abang ikhlas kahwin dengan Liya.” Sambungnya lagi. Hilang sudah aku-engkau yang biasa dia gunakan. Dia cuma mahu mulakan hubungan mereka dengan cara yang baik. Dia faham Zaliya marah, namun Zaliya juga seharusnya memberi peluang untuk dia berterus terang.

            “Pergi mampus dengan ikhlas kau!, dasar penipu!.” Zaliya bangun dari baringnya dan berkira-kira untuk bangun dan meninggalkan Ridza.

            Ridza tarik tangan Zaliya sebelum sempat gadis itu pergi.

            “Apa masalah Liya? kan abang nak berterus terang. Kenapa Liya perlu buat perangai macam ni. Kita kan dah kahwin, sepatutnya Liya bagi peluang pada abang untuk jelaskan semuanya.” Kata Ridza lagi. Sabarnya juga sudah menipis, namun suaranya itu dikawal sebaik mungkin. Tidak mahu mengejutkan seluruh rumah dengan pertengkaran mereka pada malam perkahwinan mereka.

            “Lepas!, jangan pegang aku dengan tangan kotor kau!.” Hambur Zaliya lagi.

            Berdesing telinga Ridza mendengarkan hamburan Zaliya. Sungguh!, Zaliya memang menaikkan marahnya. Dia sudah bertolak ansur namun Zaliya pula seolah-olah tidak mahu memberinya peluang.

            “Kotor?, kalau benar kotor, biar abang kotorkan tubuh Liya malam ni.” Kata Ridza sinis. Dia pandang Zaliya dengan pandangan tajam. Penuh makna. Pandangan yang turut diselangi marah. Marah kerana Zaliya terus-terusan menghinanya sedangkan gadis itu masih belum tahu letak duduk cerita yang sebenar.

            Ridza tarik tangan Zaliya yang masih dalam pegangannya. Ditarik sehingga tubuh Zaliya jatuh semula ke tilam. Dan apabila Zaliya terbaring, dia tindih tubuh gadis itu.

            “Jangan sentuh aku!.” Ronta Zaliya untuk melepaskan diri. Memang Ridza hina, sanggup memerangkapnya untuk berkahwin dan sanggup pula mendapatkannya dengan cara kotor.

            “Kalau benar abang kotor, biar abang kotorkan Liya sekali. Biar kita sama-sama kotor malam ni.” Sindir Ridza sambil mengunci kedua-dua tangan Zaliya. Apalah sangat tenaga Zaliya hendak berlawan dengannya. Kalau setakat rontaan begitu, mudah sahaja dia mahu menawan.

            “Lepas!, lepas!, lepas!” Kata Zaliya keras. Tangannya yang ditekan kuat oleh Ridza cuba dirungkai, bibirnya yang cuba dikucup oleh Ridza dilarikan namun apalah daya yang dia ada. Ternyata tenaga Ridza bukan tandingannya. Penolakannya hanya membuatkan Ridza lebih kasar. Lelaki itu tanpa belas memagut bibirnya, mencium kasar seluruh wajah dan lehernya.

            Rontaan Zaliya yang kuat sebelumnya menjadi lemah. Dia tidak mampu lagi melawan kudrat lelaki yang bergelar suami itu. Akhirnya rontaannya mengendur, membiarkan Ridza berbuat apa sahaja. Dia tidak rela, dia tidak sanggup menyerahkan tubuhnya kepada lelaki penipu seperti Ridza, namun dia terpaksa merelakan jika lelaki itu terus-terusan memaksanya dengan cara kasar seperti itu.

            Ridza yang masih bersisa dengan rasa marah dan geram, tiba-tiba melepaskan tangan Zaliya. Dia bangun dari menindih tubuh yang lebih kecil dari tubuhnya itu. Seketika kemudian lelaki itu mendengus kasar. Memang dia marah dengan isterinya itu, sungguh marah dengan penghinaan Zaliya, namun tidak sanggup pula rasanya dia mahu ‘merampas’ haknya dari wanita yang dikahwini dengan cara memaksa begitu.

            Ridza bingkas turun dari katil, rambutnya dilurut kasar. Seketika kemudian dia keluar dari bilik. Pintu bilik dihempas kuat.

            Zaliya yang masih tersisa rasa cemasnya hanya mampu menangis. Tidak tahu apa perasaannya sendiri ketika itu. Sungguh dia keliru, marahnya terhadap penipuan Ridza membuatkan dia menuturkan kata-kata kasar kepada lelaki itu. Dan akibatnya, dia hampir dinoda suami sendiri. Entah kenapa dia rasakan dia buntu untuk berfikir langkah seterusnya. Tidak tahu apa yang boleh dia lakukan. Untuk terus menjalani kehidupan berumahtangga bersama Ridza, terasa hatinya tawar lantaran penipuan lelaki itu. Untuk mengundur diri pula dia sudah terlebih melangkah. Penat berfikir Zaliya akhirnya tertidur dalam air mata.

 

Ridza rebahkan tubuhnya di lantai gazebo yang dibina khas di halaman rumahnya. Telefon bimbitnya di letak di hujung kepala. Tabiatnya yang tidak pernah dia tinggalkan, membawa telefon bimbit ke mana sahaja kecuali ke tandas dan bilik air. Bintang-bintang yang begemerlapan di langit di pandang dalam renungan panjang. Teringatkan peristiwa ‘diserbu’ oleh Nazirah, dan peristiwa dia mengasari Zaliya. Kedua-duanya menambahkusutkan kepalanya. Kenapa di saat dia sudah melupakan wanita itu, Nazirah kembali semula. Kembali ke dalam hidupnya setelah dua tahun wanita itu menghilang tanpa berita. Ridza mengeluh perlahan. Nazirah, wanita yang pernah dia cinta namun wanita itu jugalah yang mengkhianati cintanya. Yang meninggalkannya terkapar-kapar merintih kehilangan.

            Ridza tersentak dari lamunan apabila telefon bimbitnya berbunyi. Telefon yang di letakkan di hujung kepala di raih ke dalam genggaman. Hairan dengan nombor tidak dikenali terpapar di skrin. Pada waktu selewat itupun masih ada yang mahu mengganggunya. Bisiknya sendiri.

            “Hello.” Sapa Ridza terlebih dahulu.

            “Hello.” Sapa pemanggil dari hujung talian. Lenggok nadanya gaya menggoda.

            “Zirah.” Kata Ridza sepatah.

            “Erm…tak sangka, you kenal lagi suara I, ingatkan dah lupa.” Kata Nazirah manja.

            “Zirah nak apa?” Soal Ridza tidak senang.

            “Emm..abang macam tak suka je Zirah call, atau abang ada janji dengan isteri muda abang, oppsss..Zirah lupa pulak, ini kan malam pertama abang. Zirah mengganggu ke?” Soal Nazirah selamba, sengaja dia gunakan kata ganti ‘abang-Zirah’. Sengaja mahu mengusik ketenangan Ridza dengan bicaranya.

            “Ada apa Zirah call? Dulu Zirah jugak yang beria-ia nak lari dari abang.” Soal Ridza tidak berminat.

            “Zirah rindu la. Dah lama tak jumpa abang. Bila dengar berita abang nak kahwin lagi satu. Zirah kecewa, sampai hati abang tak bagitahu Zirah.” Kata Nazirah dalam nada sayu yang dibuat-buat.

            “Zirah jangan nak pura-pura. Luar dalam diri Zirah tu abang kenal, abang tahu. Kalau Zirah kembali sebab nak balas dendam pada abang, baik Zirah lupakan sahaja. Abang dah lama lupakan Zirah. Kebetulan Zirah dah ada di Malaysia, lepas ni boleh kita uruskan hal penceraian kita.” Balas Ridza tegas.

            “Emmm, sampai hati abang, baru berjumpa dah nak cakap pasal cerai. Zirah masih cintakan abang tau.” Sambung Nazirah bersahaja.

            “Cinta?” Soal Ridza sinis.

            “Cinta pada abang atau cinta pada Mat Salleh mata biru tu?” Sindir Ridza keras.

            “Kalau Zirah kata cinta pada dua-dua?.” Soal Nazirah tidak bersalah. Sinis nadanya.

            “Sudahlah Zirah, antara kita dah habis.” Tutur Ridza lagi. Ingin mematikan talian.

            Nazirah tergelak manja sejurus mendengar kata-kata Ridza.

            “Antara kita masih belum habis. I masih isteri you, jangan lupa tu Ridz.” Nada Nazirah bertukar serius semula dan tanpa lanjutan kata, dia terus mematikan talian.

            Ridza hanya mampu mengeluh perlahan. Satu persatu kenangan lalunya bersama Nazirah menerjah mindanya kembali. Mengganggu sedikit ketenangan tasik hatinya. Nazirah, wanita yang terlalu berimpian tinggi. Yang mengejar cita-cita tanpa berfikir baik buruk terlebih dahulu. Wanita yang tahu apa yang dirinya mahukan. Wanita yang memegang prinsip matlamat menghalalkan cara.

 

 

Langkah Ridza ke ruang makan hanya dijeling dengan ekor mata. Seisi keluarga sudahpun memenuhi kerusi masing-masing, hanya menunggu Ridza sahaja. Zaliya sedar Ridza lewat masuk ke bilik malam tadi.. Dan dia juga tahu kenapa. Kerana lelaki itu terlanjur cuba mengasarinya atau mungkin sahaja marah dengan penolakannya. Namun dia tidak peduli, marahnya masih ada, bencinya masih bersisa.        

            Musa mula membacakan doa makan sejurus Ridza duduk. Memang sudah menjadi adat dalam keluarga itu, sekiranya mereka semua berkumpul sekali sekala, Musa akan pastikan anak-anak dan menantunya duduk semeja untuk sarapan pagi. Peraturan itu memang sudah dia laksanakan sejak awal lagi. Demi untuk memastikan kerukunan sentiasa wujud dalam keluarga itu. Jauh di sudut hatinya itu dia mendoakan kehidupan Ridza, setelah dua tahun hidup anak keduanya itu terumbang ambing, dia cuma mengharapkan perkahwinan kali ini membuahkan bahagia. Sejarah lalu biarlah berkubur.

            “Ridz nak bawa Liya bulan madu kat mana?” Soal Zaiton tiba-tiba memecah kesunyian suasana.

            Semua mata memandang Ridza sementara Amirah pula sudah tersenyum sumbing. Sudah mula membayangkan yang bukan-bukan.

            Zaliya yang sedang menyuap perlahan mee goreng ke mulut, terhenti seketika. Bulan madu?, sesuatu yang dia tidak jangkakan. Dalam tenang wajah itu sebenarnya dia resah. Resah menunggu jawapan Ridza. Resah memikirkan bulan madu yang hanya akan ada mereka berdua.

            “Ridz ingat nak balik kedah la ibu, nak menginap di homestay family kat Kampung Kuala Rimau tu, duduk dalam seminggu dua.” Balas Ridza senada. Teringatkan rumah tumpangan keluarganya yang dibina di kampung itu. Kawasan kampung yang tenang dan aman. Sunyi dari keriuhan Bandar kerana kedudukan rumah tumpangan itu yang jauh terpencil dari dunia luar.

            “Erm, elok juga. Lagipun dah lama takde orang yang menyewa. Elok sangat kalau Ridz pergi tengok. Kebetulan Pak Rejab pula takde, berkunjung rumah anak dia di Grik katanya, papa cadang nak pergi sendiri tengok tapi kalau Ridz dah rancang nak ke sana, papa serahkan pada Ridz je lah untuk jenguk-jenguk.” Sambut Musa. Teringat akan warga kampung itu yang bernama Rejab yang diamanahkan menjaga rumah tumpangan itu. Kebetulan lelaki itu tiada kerana berkunjung ke rumah anak tunggalnya di Grik.

            Ridza hanya mengangguk perlahan, sementara Zaliya sudah menunduk ke bawah. Geram!, Ridza membuat keputusan tanpa bertanyakan keputusannya terlebih dahulu. Siapa kata dia bersetuju dengan rancangan bulan madu tersebut?. Ridza memang mementingkan diri!. Sudahlah mengahwininya dengan cara menipu, cuba pula untuk menodainya pada malam perkahwinan mereka dan kini, merancang pula bulan madu yang dia tidak inginkan!.

            Seisi rumah kembali makan tanpa bicara, hanya Amirah sahaja yang tersengih-sengih penuh makna. Dalam kepalanya itu sudah mula membayangkan bulan madu abang dan kakak iparnya itu. Dia tersenyum lagi. Tiba-tiba…

            “Aduh!.” Amirah terjerit kecil. Garfu di tangan terpelanting ke hadapan. Matanya mencerlung tajam ke arah Arifah.

            “Berangan!.” Kata Arifah tidak bersalah.

            “Sakit, tahu tak!.” Marah Amirah.

            “Padan muka.” Sambut Arifah selamba. Dia angkat semula sikunya, berpura-pura mahu mengulang perbuatannya menyiku perut Amirah untuk kali yang kedua.

            “Beranila!.” Ugut Amirah sambil mengangkat gelas berisi jus oren.

            “Mira….Ipah…kan tengah sarapan ni.” Keras nada Zaiton mengingatkan. Sengaja dia tekankan suaranya.

            Amirah dan Arifah menghentikan perbuatan mereka. Sarapan diteruskan dalam suasana aman selepas itu.

            Usai bersarapan satu keluarga, masing-masing meneruskan aktiviti sendiri. Radzi dan isterinya Tini bercadang mahu bershopping, Arifah pula sudah mula mengemas untuk kembali ke UUM, Amirah juga tergesa-gesa hendak pulang ke Negeri Sembilan untuk menyambung tugasnya sebagai doktor di Hospital Kuala Pilah. Sementara Musa dan Zaiton pula sudah merancang untuk melawat kenalan mereka di Melaka yang baru pulang ke Malaysia. Tinggal Ridza dan Zaliya sahaja yang tiada rancangan untuk ke mana-mana.

            Zaliya melangkah naik semula ke biliknya. Sementara Ridza keluar membawa keretanya. Untuk ke mana? Zaliya tidak tahu. Zaliya labuhkan duduknya sejurus siap mengemas serba sedikit bilik tidur itu. Seketika kemudian terdengar ketukan di muka pintu.

            “Boleh Mira masuk?” Soal satu suara dari luar bilik.

            Zaliya terkejut seketika. Kemudiaan dia menjawab.

            “Masuklah.”

            Amirah dilihatnya berjalan perlahan masuk ke dalam bilik Ridza lalu duduk di sebelahnya.

            “Abang tak bagitahu kak Liya dia dah pernah kahwin?” Soal Amirah tiba-tiba. Sejak kejadian malam Nazirah datang ke rumah mereka, dia tahu Zaliya tidak tahu menahu yang abangnya itu pernah berkahwin sebelum ini.

            Zaliya menggeleng perlahan. Tidak menafikan telahan adik iparnya itu. Rasanya seluruh keluarga tahu akan reaksi terkejutnya malam itu.

            “Mungkin abang ada sebab sendiri.” Keluh Amirah dalam renungan jauh.

            Zaliya hanya diam tidak menjawab. Tidak berniat untuk bertanya lanjut, tidak berminat juga untuk ambil tahu lantaran hatinya itu masih diamuk geram kerana ditipu.

            “Kak Zirah tu….” Amirah terhenti seketika.

            “Bukan perempuan baik.” Lanjutnya kemudian.

            “Mungkin ada sebab abang Ridz tak ceritakan pada kak Liya.” Sambung Amirah lagi.

            Zaliya hanya diam. Walau dalam hatinya tertanya-tanya maksud kata-kata adik iparnya itu namun terasa berat mulutnya mahu bertanya lanjut.

            “Mira dah siap mengemas?” Sebaliknya Zaliya mengalih topik perbualan.

            Amirah hanya mengangguk perlahan menzahirkan jawapannya.

            “Mira doakan akak bahagia dengan abang Ridz. Dia tu nampak macam kasar tapi hati dia tu baik.” Luah Amirah seraya bangun.

            “Liya keluar pukul berapa?” Soal Zaliya tanpa mempedulikan luahan kata Amirah.

            “Pukul 10 Mira keluar.” Jawab Amirah ringkas. Gadis itu kemudiannya bangun dan berlalu. Meninggalkan Zaliya yang masih duduk.

 

Zaliya masuk semula ke dalam rumah sejurus semua ahli keluarga keluar dalam masa yang sama. Masing-masing sudah menuju ke destinasi masing. Meninggalkan dirinya keseorangan dalam rumah itu. Pembantu rumah yang hanya dikenali sebagai Kak Ita itu pula telah meminta izin untuk bercuti setelah penat dengan kenduri pada hari sebelumnya. Nasib baik semua kerja sudah dibereskan sejurus kenduri selesai. Lega sikit hati Musa dan Zaiton membenarkan orang gaji mereka bercuti.

            Zaliya menapak menuju ke ruang tamu, namun belumpun sempat dia melabuhkan punggung, terdengar deruman enjin kereta masuk ke perkarangan rumah. Ridza, tentu sahaja lelaki sudah pulang kerana keluar sejak pagi lagi. Zaliya labuhkan jua duduknya, tidak berminat mahu menyambut Ridza di muka pintu. Sejak kejadian malam tadi, dia masih belum lagi bertegur sapa dengan lelaki itu.

            Alat kawalan jauh tv di tekan, sejurus siaran tv dijamah matanya, Zaliya diam tidak bersuara walaupun Ridza sudahpun berjalan masuk ke dalam rumah. Dibiarkan sahaja lelaki itu. Lagi pula rumah itu milik Ridza, untuk apa dia pula beria-ia menyambut. Detik Zaliya dalam hati. Leka termenung dalam pemikirannya, tiba-tiba Zaliya tersentak. Ridza sudahpun duduk di sebelahnya.

            “Ingat lagi janji Liya pada abang. Hutang abang malam tadi, abang harap Liya boleh tunaikan malam nanti.” Kata Ridza pendek. Sengaja dia rapatkan tubuhnya ke tubuh Zaliya.

            Zaliya diam tidak menjawab, tubuhnya dijarakkan dari tubuh Ridza. Janji atau tidak, dia sama sekali tidak akan menyerah kepada lelaki itu. Dasar lelaki penipu!, bentaknya dalam hati.

            Ridza yang perasan akan tingkah Zaliya terus mendekati Zaliya lagi. Biar berpuluh kali Zaliya menolak, dia akan berkeras mendekat. Sementara Zaliya yang tidak tahan dengan sikap Ridza bingkas bangun namun belum sempat dia melangkah, Ridza sudah terlebih dahulu menangkap pergelangan tangannya.

            “Liya nak ke mana?. Abang belum habis lagi.” Ujar Ridza tegas. Dia tidak suka Zaliya bersikap begitu. Andai di beri peluang, dia dengan rela hati akan berterus terang dengan Zaliya.

            “Lepas!.” Bentak Zaliya kasar. Tidak sedar yang dia sebenarnya sedang berhadapan dengan suami yang selayaknya dihormati.

            Ridza yang terasa egonya dicabar pantas menarik kasar tangan Zaliya sehingga Zaliya kembali duduk di sofa. Belumpun sempat Zaliya membentak untuk kali yang kedua, dia sudah memagut bibir Zaliya kasar.

            Zaliya yang terkejut dengan tindakan Ridza dibakar dengan rasa marah. Ridza terlalu kurang ajar!. Tangannya pantas menolak tubuh Ridza, kuat dan kasar namun sedikit pun tubuh lelaki itu tidak bergerak. Malah perlakuan Ridza bertambah kasar. Untuk beberapa ketika Ridza ‘menakluki’ bibirnya begitu, akhirnya lelaki itu lepaskan.

            Pang!. Zaliya menampar pipi Ridza.

            “Jangan kurang ajar!” Kata Zaliya dalam nada marah.

            Ridza hanya tersenyum sinis.

            “Kalau Liya boleh kurang ajar dengan abang, kenapa abang tak boleh buat benda yang sama?. Abang cuma nak Liya tahu, sejauh mana pun Liya lari, abang akan tetap dapat kejar. Jangan lupa yang Liya dah jadi isteri abang. Suatu hari nanti pasti Liya akan jatuh juga ke tangan abang. Cuma yang membezakan hanyalah samaada Liya nak dengan cara rela atau paksa.” Sinis jawapan Ridza. Senyum masih tersungging di bibirnya.

            Zaliya yang geram dengan kata-kata Ridza mendengus marah. Dalam hatinya dia membentak kasar. Rela atau paksa, dia sama sekali tidak akan pernah menyerah kepada Ridza. Pantas kakinya melangkah laju meninggalkan Ridza yang tergelak kecil. Gelak yang menandakan kemenangan berada di pihaknya. Jika Zaliya bermain ‘kasar’ dengannya, dia juga boleh membalas permainan itu dengan cara yang sama.

 

“Zirah nak apa?” Soal Ridza acuh tak acuh. Kalau dia tahu tetamunya Nazirah pasti dia akan menyuruh setiausahanya mengusir sahaja wanita itu dari ruang pejabatnya tadi.

            “Zirah rindu.” Balas Nazirah dalam nada manja. Gaun pendek seperas peha yang dipakainya itu ditarik sedikit saat dia melabuhkan duduk.

            “Rindu?” Balas Ridza sinis.

            “Emm..rindu pada suami yang dah lama tak jumpa. Rindu pada senyuman abang, rindu pada sentuhan abang dan rindu nak peluk badan abang yang tough tu.” Sambut Nazirah lagak menggoda. Sejujurnya memang dia rindukan Ridza walaupun selama ini dia sudah memiliki Alan. Lelaki berkulit putih yang berhubungan dengannya selama dua tahun kebelakangan ini. Namun sebagai wanita yang pernah berkongsi hidup dengan Ridza, dia tahu kelebihan dan kehebatan lelaki itu dan setelah dua tahun terpisah, dia terlalu rindukan lelaki itu. Rindukan belaian Ridza sebagai suami.

            “Apa yang mat salleh tu bagi tak cukup?” Soal Ridza sinis. Dia sudah serik untuk menerima Nazirah kembali. Wanita itu terlalu mengejar cita-cita sehingga sanggup meninggalkannya dan berpaling arah kepada lelaki asing.

            “Tak sebagus abang.” Katanya lagi bernada romantis.

            Ridza hanya tersenyum sinis.

            “Antara kita dah tinggal kenangan. Abang akan ceraikan Zirah. Dengan cara yang baik.” Sambut Ridza tenang. Apa jua yang pernah berlaku antara mereka sudah tinggal sejarah dan dia berharap agar dapat berpisah dengan wanita itu dengan cara baik biarpun wanita itu sudah mengkhianati cintanya dengan cara yang paling kejam sekali.

            “Kenapa abang pilih perempuan tu?” Soal Nazirah tidak puas hati. Dia kembali untuk Ridza sebaliknya Ridza bersikap dingin dengannya begitu.

            “Kenapa abang pilih dia tak penting. Yang penting abang mahukan dia sebagai isteri abang. Isteri yang taat.” Tukas Ridza kemudiaannya.

            “Kenapa abang tak cakap abang pilih dia sebab dia seiras Zirah. Zirah tahu abang masih tak dapat lupakan Zirah, sebab tu abang pilih dia.” Telah Nazirah lagi.

            Ridza terdiam seketika. Memang tidak dinafikan semasa kali pertama dia terlihat Zaliya, dia sudah boleh mengaitkan perkaitan antara keduanya. Disebabkan perkara itu juga dia bereaksi dingin. Tidak mahu campur tangan dalam urusan rumahtangga Zamri. Tidak mahu mengambil tahu perihal Zaliya, namun apabila gadis itu merayu ingin mengikutnya ke Bandar, dia jadi tidak sampai hati. Namun benarkah persamaan itu yang menyebabkan dia mahu Zaliya menjadi isterinya?.

            “Kalau bukan sebab abang masih tak dapat lupakan Zirah, maknanya abang kahwin dengan dia sebab abang nak balas dendam pada Zirah.” Sambung Nazirah selamba.

            Terpanar Ridza mendengarkan hujah Nazirah, benarkah dia sebenarnya mengahwini Zaliya kerana ingin membalas dendam? Dendam terhadap Nazirah yang akan dilampiaskan kepada Zaliya. Atau dia sebenarnya masih tidak boleh melupakan Nazirah, wanita pertama yang berjaya menghadirkan getar di hatinya?.

            Melihatkan kerut di wajah Ridza, Nazirah tersenyum manis.

            “Abang fikir-fikirkanlah kata-kata Zirah. Kalau abang masih belum lupakan Zirah. Zirah sedia untuk kembali pada abang.” Kata Nazirah seraya bangun dan berlalu. Meninggalkan Ridza supaya menimbang kata-katanya.
Kpd yg tinggalkan komen.. terima kasih banyak2...

           

16 comments:

  1. Sebukkk je laa zirahhh nieee...haiihhhhh

    ReplyDelete
  2. nazirah i hate u.........

    ReplyDelete
  3. Ishhhh nyibuk je zirah ni... dah lah liya baru nk kecapi bahagia dh di ganggu...
    Ala liya, jgn lah marah n benci ngan ridza...

    ReplyDelete
  4. Ishhhh nyibuk je zirah ni... dah lah liya baru nk kecapi bahagia dh di ganggu...
    Ala liya, jgn lah marah n benci ngan ridza...

    ReplyDelete
  5. besnya! Alay macam tu ke penyebap ridza kahwin lg n keluarga jg crikan dia isteri. . . Tp saya tetap benci pula pada ridza sebap dah tak jujur pada liya, , sakitnya hati ini jika aq byangkan aq di posisi liya, apasal tak nak jujur awal2, , , n to zirah, benci benci peng3 meremas2 muka zirah ,dah bersama mat saleh masih ada hati ganggu ridz . . . . Nany

    ReplyDelete
  6. zaliya wjb taat kpd ridz,hkm ttp hkm,hrp sngt ridz sttle prob dorg

    ReplyDelete
  7. Benci ngan Zirah. Tp nape Ridza tak cerai je Zirah w/pub Zirah xde di Mesia. Takleh ke? Patutnya cerai jer kan takyah nk hadap lagi muka die.
    Akak tak setuju le Liya tu kadar sgt ngan Ridza. Patut die sedar la yg Ridza dh selamatkan die. Sbg org kampung akak rasa kasar sgt la Liya . Cik Tulip kena buat Liya sedar sikit dan jgn kasar ngan suami. hu ,hu.hu. tk suka la ppuan kasar canggitu. . plsssssss cik Tulip jgn bagi watak Liya kasar ngan suami yeeee

    ReplyDelete
  8. Eee geramnya, kalau isteri dah curang kenapalah tak ceraikan isterinya tu. Bila isteri datang balik dan merayu dah pening. Kalau Ridza layan Liya dengan kasar, Ridza kena ingat Liya sudah biasa didera secara mental dan fizikal oleh bapa dan abg tirinya. Sudah tentu Liya akan cuba mempertahankan dirinya seperti di kampung.

    Semoga Ridza buat keputusan yang bijak dan terus membantu dan menyayangi Liya.

    ReplyDelete
  9. zirah ni pnyebok..dh curang de hati nak suruh ridza trime dy balik..
    ridza hanya untuk liya..
    benci zirah.

    ReplyDelete
  10. suke2 sambung cepat2 yer...;)

    ReplyDelete
  11. ntah nape disimpan lg zirah kan..dh terang lg bersuluh main kayu nih
    Ridza ni agaknya jenis lelaki yg buta kot..dh byk kali putus tunang
    x de pendirian diri ke apa ni..biar diri dibuli eeee x suka la lelaki cenggini..lps tu ada ati nk buli zaliya
    mengikut kes berlaku..lelaki terdera kebarangkalian menjadi ganas diluar kemahuan ati & akal fikiran normal
    bersedia la Zaliya..walau awak x pandai setakat PMR..tp ada otak utk fikirkan apa yg baik & buruk
    Perlu juga fikirkan budi yg ditabur oleh ridza itu
    adakah pilihan utk redo?pasrah?survival?pilihan di tangan sendiri
    Wah!!cik Tulip..citer semakin menariks
    i follow!!tq!!

    ReplyDelete
  12. isteri yg tk pandai menjaga maruah suami n menyerah hak suami pd lelaki lain mmg neraka jahanam tempat nyer di akhirat kelak..mertabat suami di junjung bukan di tapak kaki letak nyer...so sebagai suami ridza tk payah nk pikir kn soal cinta pertama or sebagai nye,nazirah mmg layak di cerai kn bile maruah diri dh tergadai isteri ape andai dosa pahala,halal haram leh di permain kn!jaga lh liya sebagai isteri,wat lh liya paham sape zirah sebenar nyer...mmg sebagai gadis yg br bergelar isteri rase tertipu gak bile tau suami nyer adelh suami pd perempuan lain!so bijaksana ridz lh utk meraih kasih isteri segera tu..yg pasti buang mase lalu n bena lh mase depan ngan isteri yg br dinikahi ridz...kemalangan tuh adelh perantaraan jer sebenar nyer di situ lh jodoh mu wat gadis yg telah di tetap kn olih yg maha ESA wat mu ridz..so jaga lh sebaik baik amanah...yg ALLAH anugerah kn wat mu ridz....n ingat liya tu ade lh isteri pilihan mu ridz..jgn leka ngan isteri yg curang sudah...hehe sori cik tulip akk terlebih malalut..hehe best kisah neh..

    ReplyDelete
  13. zirah over confidence..menci2 ngn pompuan cmni!!

    ReplyDelete