Thursday 26 July 2012

Bidding Girl Part 6

Kepada yang tinggalkan komen, terima kasih banyak2..sayang semua ketat2,hehe sekarang jom baca selanjutnya. dan kepada yg bg saranan..arigatou gozaimas...cik tulip dah gunakan idea kalian diblend ngan idea cik tulip ;) hehe
Ikuti sambunganya :)


Ruang halaman rumah ibunya yang sempit itu ditenung lama. Kata-kata Nek Nab dalam telefon awal pagi tadi diimbas kembali. Benarkah apa yang Nek Nab katakan itu. Benarkah Ashraf benar-benar mahu mengahwini dirinya. Hannah Irdina menarik nafas panjang sambil menghirup Nescafe O yang disediakan ibunya sebentar tadi. Kusut kepalanya memikirkan kata-kata Nek Nab. Sikap ‘unpredictable’ Ashraf memang membuatkan dia pening kepala. Apa lagi agaknya agenda lelaki itu.

            Apabila teringat yang keluarga Ashraf akan menghantar rombongan peminangan pada hujung minggu itu, kepalanya lebih berserabut. Bagaimana harus dia menolak sekiranya dia sendiri tidak pasti dengan keputusan yang bakal diambil nanti. Masih dia teringat akan kata-katanya semasa di dalam kereta Ashraf tempoh hari, kata-kata yang menyebabkan lelaki itu mencium bibirnya. Kata-kata yang mungkin menghina lelaki itu. Kata-kata yang menegaskan dia tidak mungkin akan mengahwini lelaki itu walaupun lelaki lain sudah pupus dimuka bumi ini.

Kini dia terfikirkan akan bahana kelancangan tuturnya itu. Mungkinkah Ashraf hanya cuba mahu mempermainkan dirinya dengan mengatakan bahawa lelaki itu ingin mengahwininya. Mungkinkah lelaki itu cuma mahu mengahwininya untuk menyeksanya. Memikirkan hal itu juga sudah cukup memeningkan kepalanya, apatah lagi kalau disatukan dengan lelaki itu nanti.

“Kenapa Dina termenung ni?” Tegur Jamaliah lembut. Semenjak menerima panggilan dari Nek Nab awal pagi tadi, anak gadisnya itu dilihatnya kerap termenung.

Hannah Irdina menghela nafas berat. Untuk diceritakan terasa berat mulutnya, hendak disembunyikan, lambat laun ibunya itu perlu tahu juga.

“Ibu ingat pada Ashraf?” Soal Hannah Irdina senada.

“Cucu Nek Nab tu?, yang selamatkan kamu hari tu?” Soal Jamaliah kembali.

“Tadi Nek Nab kata, dia nak jadikan Dina isteri.” Kata Hannah Irdina berlapik. Cuba menyampaikan berita itu setenang yang mungkin.

Jamaliah tersentak seketika.

“Nek Nab minta Dina fikir-fikirkan, kalau setuju bagi jawapan sebelum hari jumaat ni sebab diaorang nak hantar rombongan peminangan.” Terang Hannah Irdina.

Jamaliah tersenyum mendengarkan kata-kata anak gadisnya itu.

“Apa pendapat Dina?” Soal Jamaliah. Ingin dia uji isi hati anak daranya itu. Selama ini bukan dia tidak tahu anak tunggalnya itu tiada teman istimewa.

“Entahlah, apa pendapat ibu?” Tanya Hannah Irdina kembali.

“Eh, kamu ni, yang nak kahwin bukannya ibu, tapi kamu. Kamu lah yang kena buat keputusan.” Jawab Jamaliah dalam senyuman lebar. Jika benar Nek Nab ingin menjodohkan Hannah Irdina dengan cucunya, dia tiada halangan. Dia bukan tidak kenal dengan Nek Nab, tidak mungkin wanita tua itu bermain-main dengan perkara seserius itu. Kepercayaan yang ditanam terhadap wanita itu terlalu dalam sehingga apa jua yang dirasakan baik oleh Nek Nab turut dirasakan baik buat dirinya juga.

“Dina tak kenal sangat dengan cucu Nek Nab tu.” Luah Hannah Irdina dalam kenduran suara. Kalau diikutkan hati, mahu sahaja dia menolak mentah-mentah tanpa berfikir panjang, namun ada satu perasaan dalam hatinya yang melarang dia membuat keputusan tanpa berfikir terlebih dahulu. Memang Ashraf nakal, degil, ego dan lepas laku tetapi ada satu sikap lelaki itu yang membuatkan dia rasa selamat, rasa dilindungi. Walau puas ditepis rasa itu dalam hatinya, namun ia tetap hadir.

“Kalau tak kenal maka tak cinta. Apa kata kalau Dina kenal-kenal dengan cucu Nek Nab dulu.” Saran Jamaliah. Dia masih tersenyum manis tatkala membicarakan perihal hati anak gadisnya itu.

“Dina buntu la bu, bukan kahwin yang Dina rancang dulu tapi kerja, Dina nak cari kerja dulu.” Sahut Hannah Irdina dalam kenduran suara.

Sekali lagi Jamaliah tersenyum.

“Orang kata kalau kita kahwin, rezeki akan bertambah.” Jawab Jamaliah berhemah. Seboleh-bolehnya dia tidak mahu mendesak Hannah Irdina, sebagai ibu adalah wajar baginya memberi kata-kata peransang. Selebihnya perlu diputuskan sendiri oleh Hannah Irdina.

“Peningla kepala Dina bu.” Keluh Hannah Irdina lagi.

“Apa kata kalau Dina jumpa dulu ngan cucu Nek Nab, bincang dengan dia elok-elok, kenal isi hati dia.” Akhirnya Jamaliah memberikan saranan. Kasihan pula dia lihat Hannah Irdina seakan-akan kehilangan arah dalam membuat keputusan.

Hannah Irdina menarik nafas sekali lagi. Apa sebenarnya keputusan yang harus diambil. Dia sendiri keliru.

“Ibu restu kalau Dina kahwin?” Soal Hannah Irdina sambil memandang wajah ibunya. Kalau ibunya itu tiada halangan, dia juga harus berfikir panjang akan permintaan Nek Nab itu. Untuk menolak, entah kenapa dia rasakan dia tidak mahu. Mungkinkah kerana dia rasa selamat disamping Ashraf walaupun seringkali lelaki itu hilang pertimbangan saat bersama dengannya. Atau mungkin kerana dia sebenarnya sudah jatuh cinta kepada lelaki itu!. Ah!, tidak mungkin. Yang pasti perasaannya itu bukan cinta, desis Hannah Irdina dalam hati.

“Ibu tiada halangan, kalau Nek Nab yang carikan calon, ibu setuju sahaja, Ibu percaya Nek Nab serius nak jodohkan Dina dengan cucu dia.”Sahut Jamaliah dalam senyum yang masih belum mampu dibuang.

Hannah Irdina menarik nafas dalam. Kalau ibunya itu turut bersetuju, dia juga sudah membulat tekad. Dia akan cuba fikirkan keputusan terbaik. Pertama; dia akan bertemu empat mata dengan Ahsraf, ingin dia bertanya betapa seriusnya lelaki itu dengan niatnya. Dan yang kedua; dia akan membuat sembahyang istikarah, memohon petunjuk dari Allah, jika baik untuknya maka dia akan meneruskan keputusan untuk mengahwini Ashraf. Walaupun jauh di sudut hatinya, dia masih keliru dengan apa yang dia rasakan terhadap lelaki itu. tapi yang pasti, dia menyandarkan semuanya kepada takdir, andai Ashraf lelaki yang diciptakan untuknya, maka dia akan pasrah. Dia akan mengahwini Ashraf!.



Resah hati Hannah Irdina apabila jam sudah melewati pukul 3.00 petang. Janji Ashraf, mereka akan bertemu disitu. Memang dia sengaja mengajak lelaki itu ke restoren KFC sahaja. Mudah bagi mereka untuk berbicara tanpa gangguan orang lain. Ingin dia selami hati lelaki itu, ingin dia tahu sejauh manakah lelaki itu benar-benar serius ingin mengahwininya. Semua itu penting dalam membantu dia membuat keputusan sama ada akan meneruskan niatnya menerima lamaran lelaki itu ataupun tidak.

            Lamunan Hannah Irdina terhambur pergi apabila Ashraf sampai tiba-tiba lantas duduk dihadapannya.

            “Kenapa lambat sangat?” Soal Hannah Irdina dengan dahi yang berkerut. Sementara lelaki itu berwajah selamba dengan lagak tidak bersalahnya. Itulah satu-satunya sikap Ashraf yang tidak disukainya. Lelaki itu terlalu sukar dibaca!.

            “Dah lama saya tunggu.” Kata Hannah Irdina lagi, berharap yang Ashraf akan menyambut kata-katanya dengan jawapan yang memuaskan hatinya kerana sejujurnya, dia ingin mengenali cara dan rentak lelaki itu.

            Ada hal apa nak jumpa?” Soal Ashraf sambil membuang pandang ke arah orang ramai yang beratur lurus untuk membuat pesanan makanan di kaunter hadapan. Kemudian matanya dikerling pula pada beberapa ketul ayam KFC yang terdapat dalam pinggan di hadapan Hannah Irdina.

            “Aku punya ada?” Soalnya lagi dengan mata yang masih melekat pada ketulan KFC Hannah Irdina.

            Hannah Irdina mencebik, lain yang ditanya, lain yang dijawab. Memang lelaki itu jenis yang tak reti bahasa.

            “Awak, saya serius ni tanya pada awak, bukannya main-main.” Kali ini Hannah Irdina bersuara tegas. Bosan dengan sikap Ashraf yang tidak serius.

            “Aku pun serius.” Jawab lelaki itu pendek. Dia kemudiannya menarik pinggan Hannah Irdina yang berisi ayam goreng lalu menyuapkan ke mulutnya.

            “Ashraf!” Hannah Irdina bersuara menekan. Dikawal suaranya supaya tidak terlalu kuat, bimbang menarik perhatian pengunjung-pengunjung yang lain.

            Kali ini dia berjaya menarik perhatian lelaki itu.

            “Apa?” Soal Ashraf dengan kedua-dua keningnya terangkat tinggi.

            “Boleh tak tolong serius sikit, kalau macam ni perangai awak, saya tolak pinangan keluarga awak mentah-mentah!” Ugut Hannah Irdina serius.

            Kata-kata Hannah Irdina itu menyebabkan lelaki itu mengangkat tinggi kedua-dua keningnya dengan mata yang difokus tepat ke mata Hannah Irdina.

            ‘Tahu takut.” Ucap Hannah Irdina. Melonjak seketika hatinya kerana berjaya menarik perhatian lelaki itu.

            “Siapa kata aku takut?” lelaki itu menyoal kemudiannya, dia meneruskan makan tanpa mempedulikan Hannah Irdina yang sudah menarik muka tidak puas hati.

            “Saya nak balik!.” Ujar Hannah Irdina tidak puas hati lantas bangun. Malas dia melayani sikap acuh tak acuh Ashraf, kalau begitu sikap lelaki itu, dia malas mahu mempertimbangkan keputusannya.

            “Nanti!.” Ashraf memegang pergelangan tangan Hannah Irdina sebelum sempat Hannah Irdina berlalu pergi.

            “Duduk.” Arah lelaki itu tegas.

            Hannah Irdina memerhatikan sekeliling, beberapa mata memandang ke arah mereka. Tangannya ditarik dari pegangan Ashraf. Dia kemudiannya duduk semula. Jika tidak difikirkan tentang mata-mata yang memandang, sudah tentu dia akan terus berlalu pergi.

            “Nak cakap pasal apa?” Soal Ashraf sejurus Hannah Irdina duduk.

            “Betul awak serius dengan hajat awak?” Soal Hannah Irdina serius.

            “Hajat apa?” Soal lelaki itu kembali.

            Hannah Irdina mendengus, Ashraf benar-benar mencabar kesabarannya.

            “Hal tentang keluarga awak nak pinang saya.” Terang Hannah Irdina lagi. Tembok kesabarannya di bina setinggi yang mungkin. Jika dia mahu tahu niat sebenar lelaki itu, pasti sahaja dia perlu tahu lanjut akan keihklasan lelaki itu ingin mengambilnya sebagai isteri.

            “Aku serius.” Jawab lelaki itu pendek sambil membuang pandang ke cermin lutsinar yang memisahkan antara kawasan luar dan kawasan dalam restoren itu.

            “Kenapa awak nak kahwin dengan saya?” Tanya Hannah Irdina lagi.

            Soalan Hannah Irdina itu menyebabkan Ashraf termenung seketika.

            “Sebab aku nak dapatkan kau dengan cara yang sah, aku takut aku buat sesuatu yang tidak sepatutnya di luar kerelaan kau.” Sahut lelaki itu dalam renungan jauh.

            “Apa maksud awak?” Soal Hannah Irdina tidak faham.

            “Aku nak jadikan hubungan kita sah, senang aku nak peluk cium kau.” Sambung lelaki itu selamba.

            Bicara Ashraf membuatkan Hannah Irdina mengerutkan dahinya. Hanya kerana sebab itu, lelaki itu sampai mahu mengahwininya. Alasan yang pada pandangannya tidak dapat diterima sepenuhnya.

            “Hal kahwin bukan perkara main-main, kalau awak tak serius, jangan jadikan saya mangsa, jangan permainkan perasaan saya.” Kata Hannah Irdina dalam kenduran suara. Dia tidak mahu lelaki itu hanya sekadar bermain-main dengan perasaannya. Jika dikahwini secara tidak ikhlas, dia tidak sanggup memperjudikan nasibnya ditangan lelaki itu.

            “Aku serius.” Ucap lelaki itu lagi.

            “Awak ikhlas?” Soal Hannah Irdina lagi. Entah kenapa kata-kata lelaki itu sangat meyakinkan namun dia tidak sekadar mahu mendengar betapa seriusnya niat Ashraf, dia juga perlu tahu jika lelaki itu benar-benar ikhlas.

            “Aku serius.” Ucap Ashraf tanpa menjawab soalan Hannah Irdina.

            Kecewa Hannah Irdina mendengarkan jawapan Ashraf, bukan jawapan itu yang dia harapkan dari lelaki itu. Namun dalam kecewa, tidak dapat dia nafikan yang hatinya turut yakin dengan jaminan Ashraf itu.

            “Kalau betul awak serius, ada syarat yang perlu awak tahu sebelum kita kahwin.” Kata Hannah Irdina lagi, dia sudah malas mahu bersoal jawab dengan Ashraf, sukar benar dia mahu membaca hati lelaki itu.

            “Syarat apa?” Soal Ashraf sambil mengeluarkan kotak rokok dari poket seluar. Logo larangan merokok di dalam restoren itu seolah-olah tidak mendatangkan kesan kepadanya.

            Hannah Irdina yang melihat perlakuan Ashraf sempat mengerling ke arah pelayan yang menjaga kaunter. Bimbang tindakan Ashraf akan menyebabkan orang lain kurang selesa.

            “Yang pertama; berhenti merokok.” Kata Hannah Irdina dengan mata yang memandang tepat ke arah sebatang rokok yang telahpun terselit di bibir Ashraf yang sedikit lebam.

            Sorry, syarat pertama, aku tak boleh terima.” Putus lelaki itu. Rokok ditangannya ditarik semula dan diletakkan di sisi pinggan yang terisi tulang-tulang ayam.

            “Syarat lain?” Sambung lelaki itu.

            Hannah Irdina menarik nafas dan menghembusnya berat. Ashraf lelaki degil!.

            “Syarat kedua; awak kena belajar agama. Jadi suami yang boleh bimbing saya.” Sambung Hannah Irdina.

            Ashraf hanya mengangguk sambil menyelitkan kembali rokok di bibir. Dia kemudiannya menyalakan hujung rokok dan menyedut dalam.

            “Syarat ketiga; jangan sia-siakan saya lepas kahwin nanti.” Hannah Irdina menyambung.

            “Syarat keempat; jangan paksa saya buat perkara yang saya tak suka, dan syarat kelima; tinggalkan perangai buruk awak, lepas kahwin kena tumpukan perhatian pada keluarga sahaja.” Kata Hannah Irdina lagi.

            “Itu sahaja.” Soal lelaki itu sambil mengetuk habuk rokok ke dalam pinggan.

            Hannah Irdina hanya mengangguk.

            “Aku terima, tapi aku pun ada syarat.” Sambung lelaki itu.

            Hannah Irdina terkejut, kedua-dua keningnya diangkat tinggi.

            “Kita tak payah bertunang, terus kahwin.” Kata Ashraf lagi.

            Tersentak Hannah Irdina dengan bicara lelaki itu.

            “Tapi saya belum sedia.” Ucap Hannah Irdina lambat-lambat.

            “Sedia atau tidak, sebulan akan datang, kita kahwin.” Tegas Ashraf.

            Hannah Irdina menghela nafas berat, sangkanya mereka akan bertunang dulu. Dalam tempoh bertunang itu dia berhajat untuk lebih mengenali lelaki itu tetapi kini, bila lelaki itu membuat keputusan tergesa-gesa begitu, dia rasa kurang senang. Namun untuk dia menarik balik keputusannya, dia rasa tidak boleh. Pertamanya, kerana hatinya meningkahnya dari berbuat demikian dan keduanya, dia sudah mendapat jawapan hasil solat istikarahnya, memang Ashraf lelaki sesuai untuknya. Berlandaskan kedua-dua itu, dia pasrah dan redha dengan jodohnya.

            “Datang naik apa?” Soal Ashraf seraya bangun.

            “Bas.” Jawab Hannah Irdina sepatah.

            “Aku hantar balik.” Kata lelaki itu seraya berlalu keluar.



“Mulai sekarang, ubah panggilan.” Ucap Ashraf tiba-tiba.

            Hannah Irdina yang sedari tadi membuang pandang ke luar tingkap kereta berpaling memandang ke arah Ashraf.

            “Kau panggil aku ABANG, aku panggil kau SAYANG.” Sambung lelaki itu lagi namun perhatian matanya masih di jalanraya.

            Hannah Irdina jungkit tinggi kedua-dua keningnya. Benarkah telinganya baru menangkap kata-kata yang terbit dari bibir Ashraf itu.

            “Awak nak saya panggil awak abang. Dan awak pula panggil saya sayang?” Soal Hannah Irdina untuk kepastian.

            “Erm.” Jawab lelaki itu ringkas.

            “Abang tak nak sayang panggil abang AWAK lagi lepas ni.” Sambung lelaki itu senada.

            Hannah Irdina mengerling lelaki disebelahnya itu, wajah dingin dan selamba Ashraf dijamah matanya, entah kenapa walaupun wajah lelaki itu selamba, namun sebutan ‘sayang’ dan ‘abang’ itu tidak kedengaran janggal ditelinga Hannah Irdina.

            “Awak..”

            “Abang.” Pintas Ashraf sebelum sempat Hannah Irdina melanjutkan kata-katanya.

            “A..a..abang….” Tak dapat Hannah Irdina melanjutkan kata-katanya. Entah kenapa janggal lidahnya mahu menyebut perkataan itu. Penyudahnya dia hanya mampu mendiamkan diri sepanjang pemanduan Ashraf. Lelaki itu hanya tersenyum nipis dengan mata yang masih fokus pada jalanraya.

            Keliru Hannah Irdina dengan sikap Ashraf, entah kenapa kedinginan lelaki itu seolah-olah tidak ada pasang surutnya. Tidak faham dirinya dengan sikap Ashraf. Arghh..susahnya dia mahu membaca lelaki itu!.



“Liyes, kamu nak ke mana tu?” Soal Nek Nab dari muka pintu.

            “Eh mak ni, tanya pulak dia?, bukan ke kita nak pergi rumah Kak Jamaliah?, nak bincang hal anak saya dengan anak kak Jamaliah.” Sahut Tuan Aliyes dengan dahi berkerut.

            “Iyelah, nak berbincang pun, kamu tu jangan la gelojoh sangat, tengok sandal siapa yang kamu sarung tu?” Sambut Nek Nab sambil matanya mengarah ke bahagian kaki Tuan Aliyes.

            Tuan Aliyes turut membuang pandang ke arah yang sama. Tatkala terpandangkan sandal putih bertumit tebal dengan sekuntum bunga besar di atasnya, dia tersenyum sumbing.

            “Eh, sandal Yatt!.” Kata Tuan Aliyes sambil menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.

            “Umur dah dekat separuh abad, perangai macam budak-budak lagi, makin lama makin nyanyuk.” Bebel Nek Nab seraya berlalu keluar.

            “Eh mak ni, kita pulak dibebelnya.” Rungut Tuan Aliyes.

            “Eh, yang kamu tercegat lagi tu kenapa?, pergi panggil bini kamu tu, kita nak cepat ni, nanti tertunggu-tunggu pulak Si Jamaliah tu.” Kata Nek Nab lagi.

            “Yelah mak.” Sambut Tuan Aliyes seraya berlalu ke dalam bagi mendapatkan Puan Yati. Sikap cemerkap Tuan Aliyes seringkali membuatkan dirinya dilayan seperti anak kecil oleh ibunya itu. Untung sahaja isterinya juga “sporting’, jika tidak pasti berantakan rumah tangga mereka lantaran sifatnya itu.



“Dina runsing?” Soal Jamaliah tatkala terlihat Hannah Irdina termenung jauh melangkaui skrin televisyen dihadapan.

            Hannah Irdina hanya mengangguk.

            “Apa yang nak dirunsingkan, keluarga Nek Nab cuma nak cepatkan majlis aje, tak perlu bertunang, terus kahwin. Kan lebih mudah macam tu.” Kata Jamaliah lembut. Dia tahu anak daranya itu susah hati memikirkan majlis yang akan berlansung dua minggu lagi. Baru dua hari lepas, keluarga Nek Nab datang untuk berbincang dengannya tentang hal itu.

            “Dina rasa macam belum bersedia la bu.” Ujar Hannah Irdina.

            “Insyaallah bila tiba masanya, Dina pasti akan bersedia. Ibu dulu pun macam tu juga, masa mula-mula ayah masuk meminang, ibu rasa macam belum bersedia tapi bila dah lepas akad nikah, ibu redha dengan jodoh ibu. Dan ibu tak pernah menyesal. Buktinya, ibu dapat Dina.” Sambung Jamaliah sambil memandang wajah Hannah Irdina dengan pandangan redup. Seboleh-bolehnya dia mahu anak gadisnya itu lebih tenang dalam menghadapi semua itu.

            “Terima kasih bu, lega sikit Dina dengar ibu cakap macam tu.” Sahut Hannah Irdina sambil tersenyum kepada Jamaliah. Sedikit sebanyak, kata-kata ibunya itu menghantar rasa tenang dihatinya.



Hannah Irdina memandang Ashraf yang segak berbaju melayu berwarna krim lengkap dengan songkok hitam dan juga samping hitam bersulam benang berwarna emas. Lelaki itu sedang berdiri dihadapannya yang juga anggun dengan persalinan kurung moden dari jenis dan warna kain yang sama.

            Baru beberapa minit yang lalu dia sah menjadi isteri kepada lelaki itu. Sungguh dia tidak sangka waktu itu tiba juga akhirnya. Dalam pada dia masih keliru dengan keputusannya, Ashraf kini sudahpun menjadi suaminya. Suami yang diharapkan boleh membimbing dirinya. Walaupun komunikasi diantara mereka jarang terjadi, namun Hannah Irdina berharap agar rumahtangga yang dibina itu membawa seribu kebaikan.

            Terkejut Hannah Irdina saat Ashraf menarik jemarinya untuk disarungkan cincin. Bagai dipukau, Hannah Irdina hanya membiarkan Ashraf menyarung masuk sebentuk cincin bertatahkan permata putih ke jari manisnya.

            Hannah Irdina kemudiannya menyalami tangan Ashraf lalu mengucupnya lembut. Syahdu rasa hatinya ketika itu. Dan sekali lagi Hannah Irdina tersentak apabila Ashraf mengucup lembut dahinya. Tersentuh hatinya. Redup pandangan mata lelaki itu memanah tepat ke dalam anak matanya. Hilang kedinginan dan keegoan yang menghiasi wajah lelaki itu selama ini.

            Beberapa jurugambar yang sedari tadi tidak putus-putus merakamkan peristiwa itu sibuk mengarahkan kedua-duanya supaya membuat ‘posing’. Hannah Irdina hanya menurut sahaja arahan jurugambar. Terasa janggal pula apabila berada dekat dengan tubuh Ashraf. Terasa ada satu getaran halus yang meresap ke dalam jiwanya saat tubuhnya dan tubuh Ashraf bersatu apabila diminta berbuat demikian oleh jurugambar.

            Lelaki itu juga dilihatnya cukup ‘sporting’ dan memberi kerjasama. Satu lagi sisi Ashraf yang dia tidak kenal. Memang tidak dinafikan dia belum kenal rapat dengan lelaki itu. dan dia nekad, mulai saat itu, dia akan belajar mengenali Ashraf dengan lebih dekat…….

Bersambung....
harap semua enjoy :)

20 comments:

  1. owh dah kawen..apa agaknya jd pasni..x sabar nk tggu nxt n3

    ReplyDelete
  2. Yey cpt kawen..episode br bermula..update cpt2 ye cikgu

    ReplyDelete
  3. pergh...si rozaimi..sepupunya yg jahat tu ada ke kat situ? akak harap janganlah hidup irdina tu diporak perandakan lagi sepupunya..dan mengharap agar sepupunya juga tidak berdendam kat Ashraf...
    Adakah dengan perkawenan ini akan memberikan tangapan yg berlainan akan sikap ashraf pada irdina? Dan persoalannya adakah irdina telah merelakan diri dan ikhlas menerima ashraf dalam hidupnya? Adakah mereka akan melalui malam pertama mereka dengan penuh keikhlasan sebagai suami isteri dan memulai semula perhubungan mereka tanpa ada rasa tertipu dan ditipu dan mengukit masa lalu mereka.
    Adakah Ashraf akan menanya pada irdina kenapa dia boleh berada ditempat yg tidak sepatutnya dia berada diawal pertemuan mereka..dan mengapa ek siashraf mahu berkawen ngan irdina walaupun dia berkata dia mau menghalalkan perbuatannya terhadap irdina..pelik kan ..sbb dia adalah lelaki yg berkerjaya dan kaya..tentu telah ramai wanita menjadi mangsanya sebelum ini atau itu kali pertama dia pergi ketempat itu kerana mengikut kawan kawannya..
    Alahai Tulip..sowrilah banyak sgt soalan dari akak ni..sbb perasaan ingin tahu..yg meluap luap..yg tercetusnya soalan soalan ni..
    Mengharap agar ada E3 lagi..ek...jgn marah..we all syg u ketat ketat..okay..

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks kak faridah idrus,hehe..kna tunggu next n3

      Delete
  4. owh..slmt pengatin br HE n ashraf..hrp2 ashraf jd suami yg baik

    ReplyDelete
  5. yeahhhh kwen jgk akhirnyaa..hee

    ReplyDelete
  6. Wahhhhhhhh bestnya n3 Kali ni....Ashraf dh berubahla,,,,,suka sgt! Nk lagiiii

    ReplyDelete
  7. Suka dengan perwatakan Ashraf yang dingin dan selambur...tapi rasanya dalam hati dia ada rama2 berterbangan dalam taman..hahaha..Cik Tulip tahniah..saya suka cerita ni..lain drp yg lain...kalau cerita ni dibukukan pasti saya beli...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik orkid(mcm sepupu lak kita ni,orkid ngan tulip). Cik tulip rasa nak buat mini novel je,hehe.hbs di blog :)

      Delete
  8. Sukanya, harap-2 lepas ini sikap ashraf berubah kearah kebaikan. Hannah pun kena juga belajar menyanyangi Ashraf dengan seikhlasnya.

    ReplyDelete
  9. Thanks cik Tulip 4 n3 yg best ni! Hopefully crite ni akan lebih menarik/suspen mcm ada konflik & konspirasi, lepas tu barulah endingnya meletup tahap dewa gitu! Good Luck ye... by the way saya dah beli 'aku untukmu' & saya suka endingnya, terharu & sweet je.... but for this Bidding Girl ni novel penuh or mini novel?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ida, cik tulip cdg nk buat mini novel yg habis di blog ;)

      Delete
  10. apelah akan jd kalo roziman dtg balik?
    mcm mane kalo nek nab yatt tuan aliyas jamaliah tau HE penah kene jual.hrp2 ashraf melindungi HE.

    ReplyDelete
  11. Saje je ashraf ni kan? padahal jatuh cinta tahap guling2 kat dina, lagi mau tunjuk ego

    ReplyDelete
  12. writer,,sambung laa cepat,,makin menarik cite ni,,

    ReplyDelete
  13. dh kawen!! :D
    suka2..haha
    ashraf, please la layan dina molek2 cket pas nie yea..
    btw, mini novel ka nie??

    ReplyDelete
  14. yey....dah kawin.sekurang2nya ada pelindung dari roziman...tak sabar nak baca next entry.

    ReplyDelete
  15. akak tulip,ske la!!ske ashraf juge!haha..

    ReplyDelete