Wednesday 2 January 2013

SAAT HADIRNYA CINTA-BAB 5

n3 lambat sikit sbb cik tulip kesibukan krn awal persekolahan,hihi...jom ikuti sambungannya..harap semua suka n3 kali ni... :)

BAB 5

Ridza duduk termenung di beranda rumah sambil memerhatikan hadapan yang hanya kelihatan pokok pisang  yang beratur panjang. Memikirkan sikap Zaliya yang masih belum berubah. Keras benar hati perempuan itu, dengusnya perlahan. Sudah puas dipujuk rayu namun masih keras hati seperti biasa. Kesabaran Ridza juga sudah semakin nipis. Dia tidak betah terus-terusan melayani karenah Zaliya yang keras hati begitu. Dia pun bukannya penyabar sangat, namun memikirkan yang dia terlanjur mengasari Zaliya pada malam sebelumnya, dia rasa terpanggil pula untuk berlembut dengan Zaliya. Namun apabila Zaliya masih bereaksi dingin dengannya, dia sudah kehilangan ikhtiar. Keengganan Zaliya mendengar penjelasannya menyebabkan hatinya turut beku. Zaliya yang memulakan permainan ini, dan dia akan mengikut rentak wanita itu. Biar Zaliya yang sakit kerana cuba bermain api dengannya!. Tidak cukup lagikah dengan kesanggupannya menyelamatkan Zaliya dari mulut Zamri. Zaliya dilihatnya seperti tidak mengenang jasa sahaja. Dan perempuan seperti itu, selayaknya dilayan acuh tak acuh sahaja. Bentak Ridza dalam hati.

            Ridza bingkas bangun dari duduknya di kerusi kayu yang berukir cantik. Memikirkan hal Zaliya hanya akan menambah sesakkan kepalanya. Andai Zaliya masih mahu meneruskan sikap dinginnya, dia juga akan membalas perkara yang sama. Tiada guna dia pula yang merendahkan egonya tetapi Zaliya masih mahu keras hati dengannya.

            Ridza hayunkan kakinya menuju ke dalam rumah semula untuk mengambil kunci. Daripada duduk terperuk dan tidak berbuat apa-apa di rumah, lebih baik dia mencari hiburan di luar. Kebetulan sahabat seuniversiti dengannya dahulu ada yang menetap di Kedah. Baik juga jika mereka boleh berjumpa setelah lama terpisah. Bertemu pun hanya sekali sekala bila sahabatnya itu datang ke tempatnya. Sekurang-kurangnya masanya boleh di isi dengan pertemuan itu nanti.

            Ridza keluarkan telefon bimbitnya dari poket jeans. Nombor Haiqarl di cari lalu di dail. Sejurus bersambut panggilannya itu, Ridza tersenyum dan memulakan bicara.

 

Zaliya hanya memerhatikan kereta Ridza menghilang dari ruang halaman rumah tumpangan itu. Entah kenapa, hatinya itu tiba-tiba resah. Mungkinkah Ridza marah dengan sikapnya yang dingin?. Bukan lelaki itu tidak cuba mendekatinya dan melembutkan bicara supaya dia mendengar penjelasan lelaki itu cuma dia sahaja yang enggan mendengar penjelasan Ridza. Hatinya itu masih sakit dengan penipuan Ridza, masih tidak boleh menerima hakikatnya yang dia menjadi isteri kedua lelaki itu. Andai Ridza berterus terang sebelum semuanya terjadi, mungkin dia tidak akan semarah itu. Atau mungkin sahaja dia tidak akan bersetuju terus dengan cadangan Ridza, desisnya sendiri.

            Zaliya mengeluh perlahan, buntunya dia dengan tindakan selanjutnya. Haruskah dia mendengar penjelasan Ridza atau terus menerus memarahi lelaki itu? Apa yang akan berlaku padanya kelak, andai dia masih bersikap begitu. Pasti sahaja hubungannya dengan Ridza tidak ke mana-mana. Dan pasti juga masalahnya itu tidak akan selesai kerana dia enggan mendengar penjelasan lelaki yang sudah menjadi suaminya itu.

            Zaliya masuk kembali ke dalam bilik. Dia harus membuat keputusan. Kalau berterusan seperti itu, masalahnya tidak mungkin akan selesai. Duduknya dilabuhkan ke birai katil. Menimbang tara apa tindakan yang akan diambil kemudian. Setelah berfikir sejenak, Zaliya tekadkan keputusannya. Dia tidak boleh terus membatu diri begitu dan berterusan memarahi Ridza. Dia harus mendengar penjelasan dari pihak Ridza. Tentang letak duduk perkara sebenar. Mengapa lelaki itu tidak berterus terang yang dia sudah punyai isteri.

            Zaliya bingkas mengambil telefon bimbitnya yang diletak di penjuru katil, pantas nombor Ridza didail. Dia tidak mahu menangguh waktu kerana dia pasti dengan keputusan yang bakal diambil itu. Sejurus talian masuk, Zaliya bersedia. Bersedia untuk memaklumkan kepada Ridza yang dia mahu mendengar penjelasan lelaki itu.

            “Hello.” Sapa Zaliya sebelum sempat Ridza menjawab. Terlupa sebentar untuk memberi salam terlebih dahulu dek kerana terlalu ingin memberitahu tujuan dia memanggil lelaki itu.

            “Nak apa?” Soal Ridza acuh tak acuh. Seolah-olah sudah tawar hati mahu mendengar suara Zaliya.

            “Liya nak jumpa dengan abang.” Katanya lembut. Kalau sebelum ini dia tegar menggunakan aku-engkau, kini dia mengubah kata ganti nama itu. Mahu mewujudkan suasana baik antara dirinya dan Ridza.

            Ridza hanya diam tidak menjawab. Zaliya yang sedang menanti pula yang terasa resah.

            “Abang.” Seru Zaliya apabila Ridza masih diam tidak membalas kata-katanya.

            “Abang sibuk, nanti kita cakap lagi.” Balas Ridza tidak berminat. Entah kenapa hatinya itu tawar untuk melayani Zaliya selepas Zaliya menolak bulat-bulat rayuannya untuk berterus terang.

            “Abang, Liya dah sedia dengar penjelasan abang.” Kata Zaliya kemudiannya.

            Ridza diam tidak menjawab. Dia hanya tersenyum sinis dari hujung talian. Masa aku beria-ia nak cerita dia tak nak dengar, bila aku dah tawar hati pandai pula nak .meminta. Detiknya dalam hati.

            “Abang.” Seru Zaliya untuk kali yang kedua bila kata-katanya masih tidak bersambut.

            “Abang ada hal. Nanti bincang kemudian.” Ujar Ridza seraya mematikan talian. Seketika kemudian, dia merengus perlahan.

            ‘kau yang nak main macam ni. Aku ikut je.’ Katanya perlahan seraya terus memandu laju menuju ke arah tujuannya.

            Sementara Zaliya sudah terduduk di birai katil. Kenapa Ridza seolah-olah dingin dengannya? Kenapa lelaki itu seolah-olah tidak berminat dengan kata-katanya? Atau dia sudah terlebih mendesak Ridza sehingga lelaki itu tidak mahu melayaninya lagi. Perkara itu tidak mustahil memandangkan beberapa rayuan lelaki itu yang dia tolak mentah-mentah. Mungkin Ridza sudah tawar hati mahu berbicara dengannya. Memikirkan perkara itu membuatkan Zaliya sedikit kesal. Marahkah Ridza?

 

Hidangan beberapa jenis lauk di atas meja makan itu membuatkan Zaliya tersenyum manis. Setelah berhempas pulas tiga jam di dapur, itulah hasilnya. Setelah kata-katanya tadi disambut dingin oleh Ridza siang tadi, dia tahu dia harus mencuba cara yang lain. Dan dia terfikirkan idea untuk memasak untuk lelaki itu pula, memandangkan Ridza banyak membeli barangan basah untuk keperluan mereka selama dua minggu itu. Zaliya bergegas naik ke bilik semula untuk menunaikan solat magrib. Dia tahu dia harus menunggu Ridza balik supaya mereka boleh makan bersama-sama. Entah kenapa, dia rasa tidak sabar pula ingin melayan Ridza. Mungkin kerana dia sedar akan ketelanjurannya bersikap tidak wajar kepada Ridza sepanjang mereka berkahwin.

            Zaliya sangkutkan telekungnya di penyidai usai sembahyang. Kakinya diatur laju menuju ke ruang makan semula. Dia mahu segera menghidang. Dia mahu menyambut Ridza ketika lelaki itu pulang. Mungkin dengan cara itu, Ridza akan lembut hati jika lelaki itu marah padanya. Jika tidak dimulakan dari situ, bila lagi dia mahu bersemuka dengan Ridza untuk mengetahui cerita yang sebenarnya.

            Zaliya terkejut apabila pintu rumah tumpangan dua tingkat itu terbuka dari luar. Dia kemudiannya melihat Ridza yang seakan-akan keletihan masuk ke perkarangan rumah. Wajah Ridza yang serius direnung dari meja makan.

            “Abang, Liya ada masak malam ni.” Tegur Zaliya seraya menanti jawapan Ridza. Besar harapannya Ridza akan menjawab kata-katanya.

            “Abang dah makan.” Ringkas dan pendek jawapan Ridza seraya kakinya melangkah laju menuju ke bilik.

            Hampa. Itulah yang Zaliya rasakan saat itu. Kenapa Ridza seolah-olah bereaksi dingin dengannya? Sudah tertutupkah pintu hati lelaki itu untuk berkata-kata dengannya?. Zaliya hanya mampu mengeluh dan mengemas semula hidangan yang tersedia di atas meja. Seleranya juga hilang lantaran reaksi dingin Ridza terhadapnya tadi. Bagaimana kalau Ridza memang benar-benar tawar hati untuk berbicara dengannya? Zaliya buntu seketika.

 

Zaliya tersentak apabila Ridza tiba-tiba keluar dari bilik tidur itu tanpa sebarang kata. Lelaki itu semakin dingin dengannya. Tidak lagi cuba mencetuskan bicara antara mereka sedangkan dia sangat-sangat mahu berbicara dengan lelaki itu. Bagaimana lagi dia mahu mengajak Ridza bersuara andai Ridza lansung tidak memandang wajahnya?

            Zaliya bungkam seketika. Dia mula memikirkan langkah seterusnya. Bagaimana untuk dia menarik perhatian Ridza supaya lelaki itu tidak marahkan dirinya lagi. Tiba-tiba Zaliya teringatkan gaun tidur yang dibelikan oleh Ridza kepadanya. Serta merta mindanya itu berputar laju. Seketika kemudian Zaliya tersenyum manis. Matlamat menghalalkan cara, detiknya dalam hati. Dia pantas melangkah menuju ke almari pakaian. Sejurus pintu almari dibuka, sekali lagi Zaliya tersenyum.

            “Apa saja akan aku lakukan, asalkan dia bagi perhatian kat aku.” Kata Zaliya perlahan seraya melurutkan pakaiannya dan mengenakan pula gaun tidur nipis itu ke tubuhnya. Sebentar kemudian dia maju ke meja solek untuk melihat penampilannya. Sejurus terbias imejnya dicermin, Zaliya tiba-tiba berasa serba salah pula.

            “Seksinya, takkan la sampai macam ni aku kena buat.” Kata Zaliya sendiri. Terasa malu sendiri lantaran baju tidur yang terlalu seksi itu.

            “Tak malu betul dia belikan aku baju macam ni. Gatal.” Rungutnya sendiri.

            Leka melayani fikirannya sendiri, tiba-tiba pintu bilik tidur itu terkuak luas. Zaliya berdebar-debar tiba-tiba. Kalau tadi dia nekad, kini dia tidak pasti pula. Namun untuk berpatah balik dia tahu mustahil. Baju tidur seksi itu sudah tersarung kemas di tubuhnya. Ridza pula sudah menapak masuk walaupun lelaki itu jelas masih belum menyedari ‘keadaannya’ itu.

            Zaliya seolah-olah mendapat kekuatan baru. Dia harus nekad, jika tidak masakan dia boleh menemukan penyelesaian kepada permasalahnya dengan Ridza. Sejurus itu Zaliya ukirkan senyum manis. Dia akan menggoda Ridza!.

            Ridza rebahkan tubuhnya ke tilam tanpa menyedari ‘keadaan’ Zaliya yang diluar jangkaan. Rasa tawar hati yang bergayut dihati menyebabkan dia malas mahu berbaik-baik dengan Zaliya. Apa guna merayu jika Zaliya akhirnya akan menolaknya. Dia juga punyai ego, hatinya itu juga tahu serik. Dia juga bukan manusia yang mampu terus-terusan mengawal sabar kerana dia memang tidak mahir mengawal marahnya. Kerana Zaliya dia sanggup sejukkan hatinya yang panas. Kerana Zaliya dia rendahkan ego lelakinya. Kerana Zaliya juga dia betah merayu-rayu. Sedangkan itu bukanlah sikapnya. Dia tidak pernah merayu pada orang, pada perempuan khususnya!. Disebabkan itu hatinya itu sudah tawar untuk berbaik dengan Zaliya.

            Melihatkan Ridza yang serius dan meletakkan tangan kirinya ke dahi, gaya mahu melelapkan mata menyebabkan Zaliya cepat melancarkan rancangannya pula. Dia tidak mahu terlepas peluang selepas dia sudah terlanjur berani malam itu!.

            “Abang.” Tegur Zaliya sejurus menghampiri sekujur tubuh Ridza. Malu yang menebal itu ditepis supaya keberanian sahaja yang wujud kala itu.

            Ridza yang baru berkira-kira mahu melelapkan mata terus bukakan matanya sejurus Zaliya menegur. Pandangannya di talakan ke arah Zaliya. Hampir terkeluar jantungnya tatkala tubuh Zaliya dijamah matanya. Benarkah yang berdiri di hadapannya itu Zaliya?. Zaliya yang berdiri dengan pandangan menggoda!. Degupan jantung Ridza berdetak laju. Ligat kepalanya berfikir. Bagaimana untuk dia bereaksi atas keberanian Zaliya itu? Untuk menyerah pada godaan itu, terasa egonya tinggi melangit lantaran dia sudah ‘tawarkan’ hatinya untuk berbaik dengan Zaliya.

            “Abang nak tidur.” Jawab Ridza tenang dan bersahaja. Dikawal riak wajahnya yang sudah terkejut sebaik-baiknya. Dia tidak akan tersungkur dengan godaan Zaliya. Baginya Zaliya yang memulakan ‘perang dingin’ antara mereka. Dan dia hanya mengikut rentak wanita itu sahaja.  Matanya dipejam semula.

            Zaliya tersentak. Ini tak boleh jadi, detiknya dalam hati. Dia tahu dia harus ‘lebih’ menggoda lelaki itu. Kalau hanya dengan cara melihat lelaki itu tidak terliur, maka dia akan goda dengan perbuatan pula!.

            Zaliya labuhkan punggungnya ke atas tilam. Betul-betul di sebelah tubuh Ridza yang berbaring.

            “Abanggg..” Kata Zaliya meleret dalam lenggok manja. Jarinya dimain-mainkan di dada bidang Ridza yang terlindung di sebalik baju t-shirt nipis. Namun hanya beberapa ketika. Tiba-tiba sahaja tangan Ridza menangkap jari jemarinya dari terus mengelus dada itu.

            “Abang nak tidur.” Kata Ridza dengan mata yang masih terpejam dan tangan kiri yang masih elok terletak di dahinya. Jari jemari Zaliya dilepas kasar.

            “Tolong jangan kacau abang.” Sambung lelaki itu.

            Zaliya terkejut seketika. Benarkah Ridza baru menolaknya? Sungguh dia malu!. Zaliya bawa pandangan matanya ke bahagian tubuh yang terdedah. Tidak menyangka keberaniannya itu tidak mendapat balasan. Tiba-tiba dia kesal dengan apa yang cuba dia lakukan. Andai dia tahu dia akan dimalukan dan dihina begitu, pasti dia tidak akan buat semua itu!.

            Walau sudah dimalukan begitu oleh Ridza, Zaliya masih duduk termanggu di situ. Tidak tahu harus berbuat apa. Rasa malu dan buntu menjadi satu sehingga dia tidak mampu berfikir akan langkah seterusnya.

            Tiba-tiba telefon bimbit Ridza berbunyi kuat. Zaliya hanya memerhatikan tubuh Ridza yang bangun dari perbaringan dan meraih telefonnya di meja sisi katil. Lelaki itu lansung tidak mengendahkan kehadirannya di situ. Terus sahaja manjawab telefon tanpa menjeling sekilas pun ka arahnya.

            “Zirah.” Terlantun nama itu di bibir Ridza. Dijeling sekilas Zaliya yang duduk di birai katil. Seketika kemudian, dia melangkah laju ke arah balkoni. Membuka pintu gelansar lutsinar itu seraya keluar lalu menutupnya kembali. Sempat mata Zaliya dan Ridza bertaut seketika namun Ridza yang melarikan anak matanya terlebih dahulu. Seolah-olah tidak berminat untuk memandang Zaliya lama-lama.

            Zaliya terkedu seketika. Nazirah? Entah kenapa dia tidak suka pula dengan sebaris nama itu.

 

“Zirah nak apa?” Soal Ridza tidak berminat. Sudahlah jantungnya itu berdegup kencang lantaran ‘keberanian’ Zaliya. Kini Nazirah pula cuba menganggunya, menaikkan darahnya. Membuatkan jantungnya itu bertambah tidak stabil degupnya.

            “Erm…abang buat apa?, dengar kata abang tengah berbulan madu?.” Soal Nazirah dengan nada manja.

            “Straight to the point please…Zirah nak apa sebenarnya?” Soal Ridza tidak berminat. Sekilas dijeling Zaliya yang masih beku di birai katil. Wanita itu turut memandangnya kusyuk.

            “Erm, sorryla kalau Zirah ganggu bulan madu abang. Zirah cuma perlukan duit. Duit yang abang bagi awal bulan hari tu tak cukup. Maklumlah Firdaus dah makin besar. Keperluan dia pun dah makin bertambah.” Sambut Nazirah bersahaja.

            “Kalau macam ni abang rasa elok kita bercerai segera. Abang dah bosan ikut rentak Zirah. Terlanjur Zirah dah ada di Malaysia. Abang rasa elok kita berjumpa. Bincang elok-elok. Lagipun elok kalau abang dan Firdaus boleh berjumpa.” Balas Ridza serius.

            “Apa?. Cerai?. Abang tak kasihan ke pada Firdaus?. Sampai hati abang.” Ujar Nazirah dalam nada sayu yang dibuat-buat.

            “Sampai bila Zirah nak macam ni? Sepatutnya hal kita dah boleh selesai lama dulu. Tapi Zirah gunakan Firdaus untuk halang kita dari bercerai. Tapi dalam masa yang sama Zirah tak boleh nak setia pada abang. Abang tak nak jadi lelaki dayus. Simpan isteri nusyuz!.” Keras nada Ridza membalas kata-kata Nazirah.

            Nazirah ketawa kecil mendengar kata-kata Ridza yang berbaur marah.

            “Kalau abang ceraikan Zirah, maknanya sampai bila-bilapun abang takkan jumpa dengan anak abang.” Sambung Nazirah dalam tawa yang masih bersisa.

            Ridza merengus marah. Kalau tidak difikirkan tentang anak lelakinya yang masih belum pernah dia lihat. Sudah pasti lama dulu dia menceraikan Nazirah. Namun dia tidak berupaya menceraikan isterinya itu. Semenjak Nazirah lari ke luar negara, wanita itu memaklumkan tentang kandungannya. Lantaran itu Ridza terpaksa menunggu sehingga Nazirah melahirkan anak itu dengan harapan isterinya itu akan insaf dan kembali kepadanya. Namun Nazirah berdegil tidak mahu pulang dan ingin menetap di luar negara. Wanita itu siap mengugutnya supaya tidak diceraikan, jika diceraikan bermakna Ridza tidak akan bertemu dengan anak lelaki mereka sampai ke akhir hayat!

            “Abang nak jumpa Firdaus. Zirah tak boleh nak halang abang. Firdaus anak abang juga!” Tegas Ridza dalam nada meninggi.

            Sekali lagi Nazirah ketawa kecil.

            “Kalau nak jumpa, kita tak boleh bercerai.” Kata Nazirah selamba seraya menamatkan talian.

            Ridza merengus geram. Sungguh dia marah dengan Nazirah. Dia masuk semula ke dalam bilik. Seketika kemudian, telefonnya berbunyi lagi.

            “Sebelum Zirah terlupa…..enjoy bulan madu abang. Tapi jangan pulak sampai bayangkan Zirah yang bersama abang. Maklumlah madu Zirah tu seiras dengan Zirah.” Sambung Nazirah dalam tawa galak seraya menamatkan talian.

            Ridza yang panas hati terus membaling telefon bimbitnya ke dinding. Pecah berderai.

            Zaliya yang terkejut memandang cepat ke arah Ridza. Wajah bengis lelaki itu cukup menggerunkan namun diberanikan jua bibirnya menegur.

            “Abang….”

            “Diam!.” Ridza memotong sebelum Zaliya sempat berkata-kata. Dia kemudiannya berlalu keluar bilik dan meninggalkan Zaliya yang terpinga-pinga dalam rasa malu dan rasa cuak yang menggunung.

 

Nazirah memandang ke arah Firdaus yang sedang leka bermain helikopter mainan. Anak kecil yang baru belajar bertatih itu hanya duduk bermain dalam leka. Tatkala mata Nazirah bertembung pandang dengan mata biru milik anak kecil itu, Nazirah tersenyum. Firdaus sudah menjangkau usia setahun. Dan selama ini dia menyara kehidupan bersama anak itu menggunakan wang pemberian Ridza. Alan yang tidak serius selalu sahaja meninggalkannya. Disebabkan itu dia kembali ke Malaysia. Mahu mencari Ridza. Mahu kembali ke pangkuan lelaki itu namun dia dapat tahu lelaki itu sudah beristeri lain pula dan dia sedar andai Ridza bertemu dengan anaknya itu sudah pasti rahsianya terbongkar. Firdaus bukan anak Ridza, tetapi anak hasil hubungan terlarangnya dengan Alan!.

 

“So, sampai bila kau kat sini?” Soal Haiqarl sambil membetulkan duduknya di kerusi kayu beranda rumah tumpangan itu.

            “Hujung minggu depan.” Jawab Ridza pendek.

            “Macam mana, best kahwin?” soal Haiqarl mengusik walhal dia tahu itu bukan kali pertama Ridza berkahwin.

            “Kahwin dua, mestilah best.” Sambut Ridza dalam ketawa kecil. Sambut berseloroh.

            Pecah ketawa Haiqarl.

            “Kalau macam tu, aku pun kena kahwin cepat.” Tutur Haiqarl kemudiannya.

            “Apa yang kau tangguh-tangguh. Kalau dah ada calon, redah je la. Rugi kahwin lambat, asyik usung anak dara orang ke sana sini, bukan boleh bawak faedah pun, tambah dosa lagi ada.” Ujar Ridza lagi. Teringat sikap Haiqarl yang sedikit liar bila berkaitan tentang hal perempuan. Dia tahu Haiqarl memang kaki perempuan. Entah dah berapa ramai perempuan yang tersungkur di kakinya. Dengan wajah kacak dan kerjaya bagus, Haiqarl selalu mendahului dalam bab memenangi hati wanita malah sahabatnya itu terlalu bebas pergaulannya. Pernah ditangkap khalwat!.

            “Tengok kau bahagia macam ni, aku pun kena carik dua calon nampaknya.” Sambung Haiqarl lagi.

            “Empat terus pun okey je.” Balas Ridza berseloroh.

            Perbualan yang rancak itu terhenti seketika. Zaliya datang membawa sedulang air lalu meletakkan di atas meja ditengah-tengah ruang itu. Zaliya kemudiaannya berlalu ke dalam semula dan membawa keluar sepiring goreng pisang yang masih panas. Haiqarl menjeling ke arah Zaliya. Lama.

            Sejurus menuang air ke dalam cawan, Zaliya palingkan wajah ke arah Haiqarl.

            “Minum.” Zaliya mempelawa.

            Haiqarl tidak membalas pelawaan itu. sebaliknya matanya memanah tepat ke wajah Zaliya. Satu pandangan yang meresahkan Zaliya seketika. Pandangan yang sukar dimengertikan maksudnya oleh Zaliya. Pandangan yang menakutkan sebenarnya!.

            “Minum Qarl.” Teguran Ridza menyedarkan renungan Haiqarl. Pantas dia mengangguk ke arah Ridza.

            “Bila kau masuk kerja semula.” Soal Haiqarl gugup setelah tertangkap dengan renungan tadi.

            “Aku cuti dua minggu je. Lepas tu masuk kerja semula.” Balas Ridza bersahaja. Dia menyandar tubuhnya ke kerusi. Tenang lagaknya. Seolah-olah renungan Haiqarl tadi tidak membawa apa-apa makna.

            “Ridz, aku rasa aku nak balik dulula. Tiba-tiba teringat yang aku terpaksa pergi Baling malam ni.” Kata Haiqarl  tiba-tiba sejurus menghabiskan saki baki air dalam cawan. Gugup sedikit.

            Ridza hanya mengangguk perlahan. Cawan di tangan di letak semula ke dalam dulang. Dia bangun selepas Haiqarl tergesa-gesa bangun dari duduk.

            “Aku balik dulu.” Kata Haiqarl resah.

            “Okey, nanti jumpa lagi.” Kata Ridza seraya menghulurkan tangannya untuk bersalam.

            “Okey.” Balas Haiqarl lalu menyambut huluran tangan itu.

            Dingin dan sejuk tangan Haiqarl saat bersentuhan dengan tangan Ridza. Kelibat Haiqarl yang tergopoh-gopoh masuk ke dalam kereta hanya dilihat bersahaja. Haiqarl, bukan lelaki baik namun bukan juga lelaki jahat. Namun dia tetap tidak mempercayai sahabatnya itu. Sahabatnya memang ramai tapi tak ramai yang berupaya meraih kepercayaannya, bisik Ridza sendiri.
p/s-harap smua suka :)

12 comments:

  1. Amboi. Ambil giliran merajuk pulak antara Zaliya & Ridza ni.
    Tapi mcm ada konflik baru pulak ....apa kes Haiqarl ni. . .

    ReplyDelete
  2. Ohh penasaran dibuatnya! apa masalah dgn Haiqarl tu?

    ReplyDelete
  3. siapa haiqarl sebenarnya? ada kaitan dgn zaliya?

    ReplyDelete
  4. Bodohnya ridza percaya ckp zirah...sdgkn dh tahu zirah curang...

    ReplyDelete
  5. plik je haiqarl nie ble nmpak liya npe?de kisah ke nie..ridza nie org dah nk bbaik dia plak sibuk nk mgajuk ek

    ReplyDelete
  6. pergi mampus lah dngan zirah tu, benci stengah mati saya ke zirah, aduh cik tulip bikin emosi saya tak stabika pula hehe ridz sudah pandai merajuk, tp apa2 tetap best. . . Nany

    ReplyDelete
  7. Arghhhhhhh nk lagiiiiiii best3,,,,

    ReplyDelete
  8. nape ridz...usah lh rajuk tu makin wat hubungan ngan liya dingin!please lh ridz...jgn main kn perasaan sendiri kelak makan diri...bnyk cabaran bakal terduga kelak andai melayan rase di ati...so bajai lh rase kasih rase syg rase cinta pd yg hak..jauhi lh ego ridz curah kn kasih belai lh hati agar terhapus segala rase walang di hati agar tk melayan pd kerenah si isteri yg pernah mencurangi..pasti terluka nanti.andai liya pun dh redha pd peranan sebagai isteri,so layari lh bersama...pasti kebahgian bakal menanti....cik tulip ciput lh tk puas lh hehe..

    ReplyDelete
  9. Jahat sungguh nazirah tu, gunakan ridza tuk kepentingan sendiri.. dan ridza pon awat bodoh ngan percaya buta2 je yg tu anak dia..
    Naper haiqarl tenung zaliya ye...

    ReplyDelete
  10. macam mana la ridza yg bijak pandai tu boleh kena goreng dengan pompuan macam nazirah tu...kesian..kesian...

    ReplyDelete
  11. Sy pun pelik juger cik orkid..pelik kan
    dh la mata ank warna biru..hehehe
    Zirah x salah..Ridza yg gagal gunakan akal utk pikirkan logik
    skrg haiqarl pulak dtg..apsal dia takut ngan zaliya???
    cik tulip dh bg misteri kat k sal yerr
    ku dlm kesamaran la..tq!!sambung lg yer

    ReplyDelete
  12. sesak nafas nk membace....cik tulip jgn bgi bnyk sgt konplik plzzzz...;))

    ReplyDelete