Wednesday 16 January 2013

SAAT HADIRNYA CINTA-BAB 8

Kepada yang tinggalkan komen; terima kasih banyak2..maaf atas kelewatan mengupdate n3 sbb cik tulip benar2 kesibukan...dgn tuntutan tugas rasmi dan menguruskan hal ehwal rumahtangga; kiki. terpaksa membahagikan masa yang rasa-rasa mcam tak cukup ni;hihi...i consider myself as a superwoman sbb dpt overcome semua challenges n at the same time masih punyai masa untuk minat menulis yang satu ni..apa2pun jom ikuti sambungan kisah Ridza n Zaliya ni..harap semua suka :)

BAB 8

Nazirah mundar mandir dalam resah. Sejak pulang dari bank petang tadi; hatinya itu tidak senang. Wang yang sepatutnya Ridza bank in kan ke dalam akaunnya tiada. Adakah Ridza tidak memasukkan wang itu seperti selalunya? Soalnya dalam hati. Andai benar; maka panas hatinya itu. Ridza sudah pandai mahu mengelak. Jika terus-terusan begitu; tentu sahaja dia akan kekurangan wang untuk perbelanjaan hariannya. Nazirah merengus marah. Telefon bimbit di atas meja sisi katil diraih kasar. Pantas nombor Ridza did ail.

            “hello!.” Belum sempat Ridza menyahut; Nazirah sudah menyapa keras.

            “Zirah; ada apa call abang?” Soal Ridza bersahaja. Sudah tahu tujuan Nazirah menelefonnya.

            “Kenapa abang tak masukkan duit yang Zirah suruh bank in kan?” Keras nada perempuan itu menyoal.

            “Memang abang sengaja tak masukkan.” Jawab Ridza selamba. Bukan dia tidak sedar Nazirah bermain tarik tali dengannya. Berdolak dalih tatkala dia menyuarakan keinginan untuk melihat sendiri anaknya. Hatinya itu sudah mula terfikirkan permainan Nazirah. Memang selama ini kemungkinan itu ada bermain dalam kepalanya. Namun dia tidak mahu membuat telahan melulu.

            “Apa?!” Soal Nazirah terperanjat.

            “Memang abang sengaja tak masukkan. Abang nak berhenti masukkan duit pada Zirah.” Ulang Ridza sekaligus menerang niatnya.

            “Abang dah gila ke?. Anak abang macam mana?.” Tanya Nazirah dalam nada marah yang sukar dikawal.

            “Abang tak gila. Yang gila tu Zirah. Kalau betul abang ada anak dengan Zirah; kenapa Zirah tak nak tunjuk pada abang?. Bila abang nak jumpa; macam-macam alasan Zirah bagi.” Selar Ridza bersahaja. Memang dia sudah mula meragui kata-kata Nazirah itu. Meragui yang anak yang digembar gemburkan itu mungkin tidak wujud atau kalau wujud sekalipun; mungkin sahaja bukan dari benihnya kerana dia yakin andai Nazirah berkata benar; tidak mungkin perempuan itu masih mahu mengelak dari membawa anak itu bertemunya.

            Terkedu Nazirah mendengar selaran Ridza. Mungkinkah Ridza sudah mula mencurigainya. Kalau benar; maka nahaslah dia. Bukan dia tidak tahu sikap baran Ridza. Lelaki itu pasti akan panas hati kalau tahu yang selama ini dia menipu. Memang benar kata-kata Ridza tadi. Dia memang gila; malah bukan sahaja gila. Dia juga bodoh kerana berani bermain api dengan Ridza. Apabila terbongkar rahsianya. Pasti Ridza akan naik angin. Memikirkan hal itu membuatkan dia panik seketika.

            “Apa maksud abang?” Soal Nazirah perlahan. Mahu tahu lanjut.

            “Abang rasa Zirah tipu abang. Firdaus bukan anak abang.” Jawab Ridza senada.

            Terdiam Nazirah mendengarkan ujaran Ridza. Ridza sudah tahu? Detik hatinya.

            “Zirah kena ingat; kalau Zirah tipu abang; tahulah macam mana abang nak ajar Zirah. Zirah tahu kana bang tak suka ditipu.” Ugut Ridza setelah kata-katanya tidak disambut.

            Nazirah yang tidak mampu membalas kata-kata Ridza pantas menekan butang merah pada skrin telefon bimbitnya. Panik dan takut dengan ugutan Ridza sebentar tadi. Bagaimana kalau rahsianya terbongkar? Bagaimana kalau Ridza tahu yang Firdaus bukan anak yang lahir dari benihnya dan selama ini dia telah tertipu?. Tiba-tiba Nazirah berasa tubuhnya seram sejuk. Wajahnya pucat. Ridza bukan boleh dijangka barannya. Bisik Nazirah sendiri.

 

Zaliya hanya memerhatikan tubuh Ridza yang sibuk membasuh kereta sejak sejam yang lalu. Semenjak dia  pulang dari bulan madu mereka; Ridza telah mengajaknya untuk berpindah ke rumahnya sendiri. Bagi Zaliya dia tidak kisah; saranan Ridza itu diturut tanpa banyak soal. Dia pun bukannya bekerja. Hanya menjadi suri lelaki itu sepenjang masa. Terfikir juga untuk dia mencari pekerjaan bagi mengisi masa lapang apabila Ridza keluar bekerja namun apabila memikirkan taraf pendidikannya yang tidak seberapa itu; dia batalkan sahaja niatnya.

            “Liya ni tengok abang macam nak telan.” Kata Ridza mematikan lamunan Zaliya.

            Zaliya tersentak. Terasa malu seketika apabila matanya itu jatuh pada tubuh Ridza yang terdedah tidak berbaju. Hanya berseluar separas lutut yang sudah basah sebahagiannya.

            “Kalau dah tak sabar; sekarang juga abang mandi.” Soal Ridza mengusik. Tahu yang Zaliya sedang merenung tubuhnya. Malah mungkin sahaja sudah mula membayangkan perkara yang jauh-jauh bersamanya.

            “Abang nak makan apa tengah hari ni?” Soal Zaliya mengelak. Memang mula-mula tadi dia merenung tubuh suaminya itu tapi semasa disapa tadi; fikirannya itu sudah menerawang jauh. Bukan memikirkan tentang Ridza tetapi memikirkan rancangan hariannya yang bakal dia habiskan di rumah barunya itu nanti.

            “Kalau lunch atas katil boleh?” Tambah Ridza mengusik. Sengaja mahu mengumpan Zaliya.

            Zaliya kecilkan biji matanya. Kuatnya suara Ridza. Dijeling matanya ke arah rumah jiran yang berkembar dengan rumahnya; bimbang kalau ada telinga-telinga yang mendengar.

            “Abang ni tak malu ke?” Soal Zaliya dengan suara yang dikawal.

            “Erm…tak.” Jawab Ridza selamba. Pili air ditutup bila tugasnya sudah selesai.

            “Liya masuk dulu. Nak masak.” Balas Zaliya pendek. Malas mahu melayan bicara Ridza yang memang tidak sesuai pada tempatnya. Makin dilayan makin parah. Kalau parah alamatnya memanglah mereka akan lunch atas katil!.

 

Ridza menolak troli yang sudah penuh manakala Zaliya pula masih tercari-cari beberapa barang yang ingin dibeli.

            “Banyak lagi ke?” Soal Ridza yang sudah bosan. Memang membeli belah barangan dapur begitu bukan menjadi kesukaannya. Jika diikutkan hati; memang dia tidak mahu menyertai Zaliya mencari barang-barang dapur; tetapi memikirkan yang Zaliya juga masih baru dengan selok belok pasaraya itu; dia turutkan juga isterinya itu.

            “Ada sikit lagi.” Jawab Zaliya seraya memeriksa kertas yang ditulis dengan beberapa barang ditangannya.

            “Abang tunggu kat hujung sana la.” Ujar Ridza sambil menunjukkan jarinya pada satu ruang kosong berdekatan dengan kaunter bayaran.

            Zaliya hanya mengangguk mengiakan. Dia hanya memerhatikan langkah Ridza.

            Ridza berhenti di satu kawasan lapang dan menunggu Zaliya di situ. sedang dia asyik membuang pandang pada orang ramai yang membeli belah dalam pasaraya itu; matanya terpaku pada seseorang yang juga menolak satu troli kosong. Diperhatikan betul-betul susuk tubuh yang dilihatnya itu. Dan apabila dia pasti dengan apa yang dilihat matanya. Ridza  berjalan laju ke arah itu. Rasa hatinya yang tidak sabar itu menyebabkan dia tanpa sedar telah meninggalkan troli barangannya di belakang.

            “Zirah!.” Tegur Ridza kasar.

            Nazirah yang sedang leka memilih susu bayi tersentak. Pantas dia berpaling memandang Ridza yang sudah berdiri dihadapannya dengan muka merah dan mata yang tajam merenung.

            “Ini siapa?” Soal Ridza tanpa sempat Nazirah berkata-kata. Tangannya ditujah pada wajah anak kecil bermata biru dan berambut blonde yang duduk dalam troli tersebut.

            “I..i…ini Fir..Firdaus.” Jawab Nazirah gugup. Wajahnya sudah kering dengan darah. Bibirnya sudah terketar-ketar menahan takut.

            “Pang!.” Tanpa kata; tanpa bicara; Ridza hayunkan penamparnya. Memang tercabar egonya bila ditipu Nazirah begitu.

            Nazirah yang sudah hampir terduduk semakin kecut perut. Inilah bahana kalau bermain api dengan Ridza. Terasa kesal kerana mengambil mudah akan baran suaminya itu.

            “Budak ni anak siapa?” Jerkah Ridza tanpa mempedulikan beberapa mata yang sudah memandang mereka.

            “A..a..anak Alan.” Jawab Nazirah takut-takut.

            “Pang!” Sekali lagi wajah Nazirah ditampar. Memang pantang dia ditipu-tipu begitu. Kalau sedikit boleh lagi dia maafkan. Bila dah sampai ke penipuan berat begitu; dia memang tidak boleh bersabar lagi.

            “Oh; jantan lain yang buntingkan kau; kau mengaku anak aku!.” Marah Ridza menyinga.

            Nazirah yang terkedu sudah tidak mampu bersuara. Semua mata yang memandang sudah tidak dipedulikan lagi. Rasa takutnya pada Ridza lebih mendominasi rasa malu yang bertamu. Dia cuma berharap Ridza tidak terus mengasarinya begitu.

            “Ma..ma..afkan Zirah.” Tutur Nazirah perlahan. Berharap ungkapan maafnya akan meredakan marah Ridza.

            “Isteri macam kau tak perlu dimaaf tapi perlu dicerai.” Balas Ridza keras.

            Nazirah sudah terkejut. Matanya yang sudang bergenang dengan air mata sudah mula berkaca-kaca.

            “Maafkan Zirah bang. Zirah janji lepas ni Zirah akan berubah.” Sambut Nazirah cepat-cepat. Tidak mahu diceraikan Ridza. Andai dicerai bagaimana dia akan menyara kehidupannya dan anaknya. Alan bukannya mahu bertanggungjawab. Sudah meninggalkan benih dalam rahimnya; kini lelaki itu menghilangkan diri.

            “Aku tak nak jadi lelaki dayus. Mulai hari ni; aku Ridza bin Mohd Musa menceraikan Nazirah binti Mansor dengan talak tiga.” Kata Ridza penuh. Terasa dayus kerana selama ini menjadi mangsa penipuan Nazirah. Biarlah dia menceraikan perempuan itu terus dan selepas ini dia pasti tidak mahu lagi melihat wanita itu dalam hidupnya.

            Dalam panas hati Ridza berpaling. Sejurus ternampak kelibat Zaliya yang entah bila lagi sudah terpacak berdiri menyaksikan semuanya; dia raih tangan isterinya itu. Tanpa lanjutan kata dia tarik tangan Zaliya keluar dari pasaraya tanpa mempedulikan mata-mata yang memandang. Tiada hati lagi mahu berlama-lama di situ.

 

Wajah Ridza yang tegang hanya dilihat dari jauh. Sejak balik dari pasaraya tadi begitulah reaksi yang dipamirkan oleh lelaki itu. Kelihatan dingin dan tidak berminat untuk berbicara dengannya. Dia tahu Ridza masih tidak melupakan peristiwa di dalam pasaraya tadi namun dia juga tertanya-tanya tentang kronologi peristiwa itu. Dia tidak faham sebenarnya. Tidak tahu hitam putih hubungan lelaki itu dengan Nazirah yang baharu sahaja diceraikan.

            Untuk bertanya dia terasa berat mulut. Bimbang pula jika Ridza tiba-tiba menghambur marah padanya. Sikap Ridza itu memang sukar untuk dia jangka. Kadang-kadang baik; kadang-kadang dingin dan ada masanya lelaki itu jadi penakut pula. Fikir Zaliya sendiri apabila teringat akan reaksi Ridza yang kaku dengan keberaniannya malam beberapa hari lepas.

            Zaliya baru berkira-kira untuk masuk semula ke rumah tetapi tiba-tiba Ridza pula yang memanggilnya.

            “Tolong buatkan abang kopi.” Pinta Ridza dalam renungan jauh.

            Zaliya hanya mengangguk walaupun tahu Ridza tidak menoleh memandangnya. Sejurus menyiapkan kopi permintaan Ridza; Zaliya tatang kopi itu ke meja rehat di halaman rumah mereka. Pantas diletakkan kopi itu dihadapan Ridza yang masih lagi termenung jauh.

            “Duduk. Temankan abang.” Pohon Ridza sebelum Zaliya berlalu.

            Zaliya hanya menurut tanpa balasan kata. Mungkin sahaja Ridza memerlukan teman saat-saat hatinya murung begitu.

            “Abang cintakan Nazirah sejak kali pertama terlihat wajah dia.” Tutur Ridza masih dalam renungan jauh. Seolah-olah membuka lembaran kisah lama  untuk tatapan Zaliya.

            “Dia cinta pertama abang. Dia berjaya lembutkan hati abang yang keras. Dia buatkan abang gila bayang siang dan malam. Setiap hari kepala abang tak boleh berhenti dari memikirkan dia. Dan kalau dalam sehari abang tak dengar suara dia; terasa hidup abang kosong.” Sambungnya.

            Sementara Zaliya yang memerhatikan Ridza yang hilang dalam renungan jauh sudah mulai terguris hati. Apa tujuan lelaki itu menyuarakan rasa cinta terhadap wanita lain kepadanya? Adakah Ridza tidak sedar yang hatinya sedang dilukai dengan bicara lelaki itu?.

            “Kalau perangai dan sikap dia elok; tak mungkin abang akan ceraikan dia.” Luah Ridza lagi.

            Zaliya yang mendengar sudah terasa sebak. Kenapa bicara Ridza membuatkan dia rasa terpinggir? Kenapa dia rasakan yang cinta lelaki itu terhadap bekas isterinya masih belum hilang sepenuhnya. Dia cukup merasakan lelaki itu tidak ikhlas mengahwininya. Dan kenapa dia merasakan yang dia hanya pilihan yang dibuat kerana terpaksa bukannya atas dasar rela.

            “Liya nak masuk dulu.” Kata Zaliya sebelum sempat Ridza menyambung kata-katanya. Dia bangun dan berlalu meninggalkan Ridza yang masih termenung. Terasa terguris hatinya dengan pengakuan Ridza. Terasa seperti Ridza menyesali apa yang telah berlalu dalam hidupnya. Bukankah dia sudah menjadi isteri lelaki itu. Untuk apa lagi Ridza melihat ke belakang dan mengenang kembali perkara lalu. Yang sudah berlalu biarlah menjadi sejarah; usah dikenang-kenang lagi. Sepatutnya Ridza menumpukan perhatian pada dirinya bukan melukai hatinya dengan imbasan kenangan masa lalunya dengan wanita lain.

 

Wajah Zamri yang keresahan dihadapannya dipandang tanpa berkelip. Semenjak dia bertemu dengan lelaki itu tadi; Zamri kelihatan gugup dan takut-takut. Mungkin sahaja lelaki tua itu sedar yang hutang lamanya masih tertunggak.

            “Aku datang ni nak buat perhitungan dengan kau.” Haiqarl memulakan bicara. Terasa ingin ketawa besar melihat Zamri yang seperti cacing kepanasan.

            “Perhitungan yang macam mana tu?” Zamri bua-buat bertanya walhal dia jelas benar dengan bicara anak muda dihadapannya itu.

            “Aku nak kau jelaskan hutang kau dulu.” Kata Haiqarl dalam senyum sinis. Lansung tidak menghormati lelaki yang layak bergelar bapa kepadanya itu.

            “A..aku mana ada duit.” Balas Zamri cepat-cepat. Memang benar dia tiada duit. Hutangnya bukan setakat dengan Haiqarl sorang. Malah dengan ramai lagi.

            Haiqarl tersenyum sinis memandang wajah lelaki pengecut dihadapannya itu.

            “Macam mana dengan anak dara kau?” Soal Haiqarl pura-pura bertanya. Keinginannya untuk memiliki Zaliya masih kuat. Mana mungkin dia akan melupakan keinginannya itu. Mungkin semasa dibelasah Ridza dahulu dia rasa takut; namun keinginan lelakinya itu terlalu mendominasi. Sentiasa mendesaknya supaya mencari jalan supaya Zaliya jatuh juga ke tangannya.

            “Anak dara aku dah lari.” Jawab Zamri dengan wajah kesal. Ada terselit rasa marah dengan kehilangan Zaliya kerana disebabkan Zaliya; dia bermusuh dengan Umar dan terpaksa menanggung beban hutang dengan Umar dalam masa yang sama.

            “Kalau kau jumpa dia macam mana?” Soal Haiqarl menguji. Riak wajah Zamri itu sudah mampu ditelah. Tentu sahaja lelaki itu turut ingin bertemu dengan Zaliya. Walaupun tidak tahu hujung pangkal hubungan kedua beranak itu; namun dia tahu Zamri juga ingin menggunakan Zaliya untuk kepentingan sendiri. Jika tidak masakan Zamri pernah menawarkan Zaliya kepadanya.

            “Aku pun tak tahu dia lari ke mana.” Ujar Zamri sebagai reaksi kepada kata-kata Haiqarl.

            “Kalau aku kata aku tahu kat mana anak dara kau sekarang; macam mana?” Tanya Haiqarl lagi berteka teki.

            “Maksud kau?” Soal Zamri tidak faham.

            Haiqarl diam sejenak. Hanya senyum sinis yang tersungging di bibirnya.

            “Aku kenal suami dia.” Sambut Haiqarl bersahaja.

            “Suami siapa?” Soal Zamri masih tidak faham.

            “Suami Zaliya.” Jawab Haiqarl pendek.

            “Zaliya dah ada suami?” Zamri tambah tidak faham.

            Haiqarl tidak menjawab; hanya senyuman sebagai jawapan kepada persoalan Zamri yang sudah berkerut dahinya.

            “Budak tu kahwin tak bagitahu aku!.” Keras nada Zamri membalas.

            “hai anak sendiri kahwin pun tak tahu?” Soal Haiqarl menyelidik. Hatinya kuat mengatakan Zaliya bukan anak kandung lelaki tua itu.

            “Dia bukan anak aku. Anak perempuan yang kahwin dengan aku je.” Jawab Zamri acuh tak acuh. Kalau anak sendiri tidak mungkin dia sanggup menyerahkan pada buaya dihadapannya itu.

            “Kalau aku boleh pulangkan dia pada kau macam mana?” Soal Haiqarl lagi. Ingin tahu perancangan Zamri jika menemui Zaliya semula.

            “Aku jual dia kat rumah pelacuran.” Balas Zamri tidak bersalah.

            Pecah ketawa Haiqarl mendengarkan perancangan Zamri. Tahu yang lelaki itu mungkin juga punyai rancangan sendiri untuk membayar hutang dengannya.

            “Sebelum kau jual; bagi aku pakai dulu seminggu dua.  Aku kira hutang kau selesai.” Sambut Haiqarl dalam ketawa sinis. Sudah terbayang Zaliya dihadapannya.

            “Dapatkan dia dulu. Baru kau boleh berangan.” Selar Zamri apabila terlihatkan Haiqarl yang sudah tersenyum-senyum dengan wajah gatal.

            Haiqarl tidak membalas; sebaliknya hanya tersenyum menanggapi kata-kata Zamri. Sudah pasti dia akan dapatkan Zaliya. Dia sudah merencana pelbagai agenda. Tinggal dilaksanakan sahaja. Akan dia pastikan Zaliya jatuh ke tangannya juga.

 

Tubuh Zaliya yang berbaring membelakanginya membuatkan Ridza sedikit hairan. Keliru melihat perubahan pada tingkah laku isterinya. Apakah yang sudah dia lakukan sehingga Zaliya dingin dengannya.

            “Liya marahkan abang?” Soal Ridza terus. Melihatkan kedinginan Zaliya membuatkan hatinya itu tidak senang.

            Zaliya diam tidak menyahut. Masih terasa hati dengan tindakan Ridza mengungkit kembali rasa cintanya kepada Nazirah.

            “Abang tahu Liya belum tidur. Kalau ada masalah elok kita bincang bersama. Jangan pendamkan sendiri.” Saran Ridza berhemah. Kalau terus dibiarkan masalah itu berlarutan; dia bimbang hubungannya dengan Zaliya akan kembali keruh.

            “Liya marahkan abang?” Soal Ridza lagi.

            “Liya tak marah.” Kata Zaliya acuh tak acuh. Hanya bibir berkata tidak marah namun dari nada suaranya itu jelas dia marah dengan Ridza.

            “Nada macam marah je.” Usik Ridza sambil berbaring mengiring memeluk pinggang Zaliya.

            “Abang peduli apa kalau Liya marah. Bukan ke Zirah tu cinta pertama abang. Perempuan yang buat abang separuh sasau sebab terlalu cintakan dia.” Ungkit Zaliya apabila teringatkan kata-kata Ridza yang membungakan cemburu dihatinya.

            “Oh..rupa-rupanya bini abang ni jeles. Ingatkan marahkan apa tadi.” Ujar Ridza sambil tersenyum. Sudah tahu punca marah isterinya itu. Tentu sahaja Zaliya marah dengan kata-katanya petang semalam. Patutlah isterinya itu dingin semacam. Rupanya cemburukan bekas isterinya.

            “Liya nak tidur.” Kata Zaliya seraya memaksa matanya pejam. Malas mahu berterusan mengorek rasa hati Ridza. Bimbang terluka lagi dengan pengakuan cinta lelaki itu.

            “memang la Zirah tu cinta pertama abang tapi itu kisah lama. Abang bukannya cintakan dia lagi. Abang cuma kesal dia jadi macam tu. Kalau dia tak jadi macam tu tentu abang masih lagi jadi suami dia.” Terang Ridza.

            “Habis tu abang menyesal la kahwin dengan Liya?” Soal Zaliya yang sudah mulai sebak. Tidak dapat menerima hakikat yang dia dikahwini tanpa cinta lelaki itu tertumpah kepadanya.

            “Siapa kata abang menyesal? Abang tak pernah menyesal kahwin dengan Liya. Kalau dia tak buat hal macam tu tentu abang kahwin dengan Liya kan. Kalau Liya nak tahu; Liya dah Berjaya jadi perempuan yang selamatkan abang dari hanyut tau. Kalau sebelum abang jumpa Liya. Abang ada ramai girlfriend. Liya pun tahu kan; abang dah bertunang enam kali dan putus tunang pun dah enam kali. Itu semua sebab Nazirah. Abang kecewa dengan Nazirah tapi abang balas pada perempuan lain tapi lepas jumpa Liya; abang jadi buntu. Liya buatkan hati abang bergetar sama macam kali pertama abang jumpa Zirah dulu.” Terang Ridza ikhlas. Mahu Zaliya tahu isi hatinya yang terpendam. Memang Nazirah cinta pertamanya namun Nazirah tidak seperti yang dia sangka. Wanita itu mengkhianati cintanya. Dan dia pula terlalu asyik dengan kekecewaan sehingga sanggup melukai hati wanita-wanita lain sehinggalah dia bertemu dengan Zaliya. Isterinya itu Berjaya menghadirkan satu rasa aneh dalam hatinya. Rasa yang membuatkan dia nekad mahu mengahwini Zaliya.

            “Apa sebab utamanya abang kahwin dengan Liya. Sebab rupa Liya sama macam Zirah?” Soal Zaliya lagi inginkan kepastian. Tubuhnya sudah dipaling menghadap suaminya itu.

            Terkedu Ridza mendengarkan soalan Zaliya itu. Atas alasan apakah dia menerima wanita itu sebagai surinya?. Ligat kepalanya berfikir akan sebab musabab yang membuatkan dia menyuarakan rasa hatinya ingin mengahwini Zaliya. Memang benar Zaliya dan Nazirah ada iras-iras yang hampir sama. Namun itukah sebab utama dia mahu mengahwini Zaliya? Atau dia sebenarnya jatuh hati pada sikap dan kenaifan Zaliya?

            “Abang kahwin dengan Liya sebab abang ikhlas nak jadikan Liya isteri abang.” Jawab Ridza kemudiannya. Tidak berhajat mahu menerang lanjut akan rasa hatinya. Memang pada awalnya dia menyamakan wajah Zaliya dengan wajah Nazirah namun itu bukan sebab utama dia mahu mengahwini wanita itu. Dia mengahwini Zaliya kerana dia sukakan kenaifan Zaliya. Dan dia tahu Zaliya akan berupaya menjadi isterinya yang setia. Tidak seperti Nazirah yang berpendidikan tinggi dan turut bercita-cita tinggi. Wajah Zaliya mungkin menyerupai Nazirah; namun sikap dan pembawaan isterinya itu jauh berbeza dengan Nazirah dan berlandaskan sebab itu maka hatinya itu memutuskan bahawa Zaliya adalah wanita yang sempurna untuk dia jadikan isteri.

            Zaliya hanya tersenyum dengan kata-kata Ridza. Tangannya pantas menumbuk dada Ridza manja. Mudah benar hatinya itu lembut. Tidak perlu dipujuk rayu. Cukup sekadar ucapan ringkas begitu; sudah berupaya mencairkan hati wanitanya.

            “Suka sangat tumbuk dada abang ni.” Ucap Ridza dalam senyum nakal. Sudah merencana agenda lain pula.

            Zaliya hanya menjeling manja. Pura-pura tidak faham dengan senyum nakal Ridza. Malah dia galak menyakat Ridza. Menumbuk dada lelaki itu lagi dan lagi.

            “Jangan cabar abang.” Ugut Ridza sambil menangkap tangan Zaliya kemas.

            Zaliya tersenyum manis.

            “Liya nak tidur.” Kata Zaliya tiba-tiba. Serius nadanya.

            Ridza yang terperanjat menaikkan keningnya tinggi. Sangkanya Zaliya memberi dia isyarat positif sebentar tadi.

            “Goda-goda abang tadi kenapa?” Soal Ridza tidak faham. Bukankah Zaliya yang menjeling dan menumbuk manja dadanya. Kalau itu bukan isyarat postif. Apa maknanya?.

            “Liya tengah bendera jepun la bang.” Balas Zaliya sambil mengawal ketawanya dari terhambur kuat.

            “Aiseyman!.” Keluh Ridza kecewa. Dia hanya terbaring menelentang dalam kekecewaan. Mood yang mendadak naik tadi turun menjunam.

            “Lepas ni Liya kena tebus balik. Siapa suruh goda-goda abang.” Kata Ridza masih dalam nada kecewa.

            “Tebus apa?” soal Zaliya tidak faham.

            “Lepas bendera jepun tu turun. Kena tebus lah.” Balas Ridza seraya memejamkan matanya. Cuba membuang kekecewaannya pergi.

            Zaliya hanya tersenyum. Terasa kelakar dengan sikap Ridza yang keanak-anakan. Terasa lucu pula apabila memikirkan sikap Ridza yang pelbagai. Kadang kala baran; kadangkala romantic dan kadangkala keanak-anakan seperti itu pula.
p/s: Hiya! harap semua suka :)

15 comments:

  1. hah kaw nazirah xpasi kena lempangn ... xcukup lagi talak 3 ko dapat....
    suka swwt je ridza n zaliya.. hehehehhe
    tapi pasni pasti tsunami la dgn agenda jahat haicarl

    ReplyDelete
  2. Hihi..best2...keep it up sista

    Nana

    ReplyDelete
  3. Fuhhh 'pang... ' 2 kali tu... padan ngan muka nazirah...
    Ishhh haiqal ni jahatnyerr...

    ReplyDelete
  4. memang patut talak 3 yg dibagi pada nazirah..padan muka...lepas ni mesti konflikkan sebab samseng cerita tamil dah rancang kerja jahat..hihihi...Cik Tulip kalau boleh tak nak konflik yg berat2 ye..pening la kepala...

    ReplyDelete
  5. Alaaaaa sweet gilerrr ni !!!!!! Hehhe

    ReplyDelete
  6. Bila nak publish...thank you..nak lagi...

    ReplyDelete
  7. Jahatnya Haiqarl tuu! Sekali dgn bapak tiri Liya! Sabo je laa,,

    ReplyDelete
  8. asam garam,pahit maung itu lh kehidupan berumah tangga...hope sngt ridza ngan liya tabah hadapi ape pun dugaan...tk suke niat buruk haiqarl pd sahabat sndri..agar kasih sayang ridza ngan liya dijauhi dr hasad dengki manusia yg tk punye ati perut!!!tk suker lh dek tulip kat haiqarl...

    ReplyDelete
  9. hebat cik tulip sbb dpt bahagikan masa antara mnat,family n kerja.
    klau hana x tau lah mampu ke x nak bhagikan masa.hehe
    ridza n liya kne sme2 tempuh dugaan..msti bapak tiri liya akan ggu liya lepas ni..lepas 1 mslh timbul 1 mslah lg..hurmm

    ReplyDelete
  10. haiqarl x serik lg tu
    zaliya mana x kecik ati..asik si ridza terkenang2 zirah aje
    patot la kene tipu pun lambat2 nk kena cerai..pelik tul
    adakah ridza ni seorg yg lurus bendul
    ttp selalunya org yg peribadi cam ridza jarang kena tipu
    agaknya dia ada masalah konpius ye?perwatakan dia ada mcm sikit x balance
    ok cik tulip..lps ni bendera jepun dh jatuh ngam2 zamri moncol
    wah!!! suspense sungguh
    tq ..nk lagi tau!

    ReplyDelete
  11. mrajuk2 plak zahlia nie.bgus la ridza da tw psl ank yg knon anak ridza 2 klau x dok kna tpu je la dgn ex wife dia.dah bbaik msalah baru plak tmbul nnti sbuk btul la haiqarl nie dok thegeh2 dgn bini org.khwin je la

    ReplyDelete
  12. Saya baru shj terjmpa blog ini.Agak mnarik.Wbgmnapun agak susah ckit nak bca sbb bab2 bg setiap tjk novel tak dsusun mgikut tjuk.Klau dbt spt blog kucc /rehan dll ,rasanya cpatlah peminat utk mcari bab2 strusnya.Mohon phatian pnulis__kak zaliz

    ReplyDelete
  13. cite akak tulip kali
    bley wt org diabetes!!
    hahaha...b4 ni cume sket ati n jantung jek..
    ni sweet3...heh~

    ReplyDelete
  14. hmmm...romantik nye..jeles!!!

    ReplyDelete