Tuesday 28 February 2012

AKU UNTUKMU BAB 18 DAN BAB 19

ikuti sambungannya....


BAB 18



            Maya berdiri di balkoni apartmennya sambil membuang pandang ke arah bangunan-bangunan tinggi. Hatinya masih bengkak rentetan kejadian ditinggalkan Izhar semasa makan malam seminggu yang lalu. Segala usaha yang dilakukan untuk memikat Izhar belumpun membuahkan hasil. Mengenangkan dia terpaksa bersaing dengan Ardini sebagai isteri Izhar menjadikan hatinya bertambah panas. Walaupun belum pernah berjumpa dengan Ardini, dia tetap merasakan Ardini pesaingnya yang paling hebat kerana berjaya menakhluki hati lelaki yang pernah digilai oleh ramai gadis sewaktu zaman persekolahannya dulu.

            Maya berkira-kira dalam hatinya. Walauapapun yang terjadi Izhar akan dipastikan menjadi miliknya. Maya mula membuat perancangan baru. Kalau begitu sukar sekali untuk dia mendekati Izhar, dia akan menggunakan cara baru. Mendekati Izhar melalui Ardini. Terasa benci apabila terfikirkan Ardini. Nama itu sendiri diketahui selepas dia dengan sengaja mematikan panggilan Ardini. Bukan itu sahaja malah Maya telahpun menyediakan ‘back up plan’. Dia bukan setakat mengenali nama isteri Izhar malah nombor telefon Ardini juga telah diambil.

            Jika Izhar tidak menunjukkan minat terhadapnya, dia akan menggunakan cara halus bagi mendapatkan lelaki itu. Maya tersenyum sendiri. Dalam kepalanya telah diatur rancangan dalam usaha dia meraih cinta Izhar. Senyumnya makin melebar tatkala membayangkan Izhar berada disampingnya setelah rancangannya berjaya kelak.





Ardini sedang mengemas bahagian ruang tamu semasa dia terdengar bunyi telefon bimbitnya. Izhar telah berlalu ke pejabat sejam yang lalu. Ardini berlari anak untuk mendapatkan telefon yang diletakkan di atas almari di satu sudut di sebelah kanan ruang tamu. Selepas mencapai telefon, Ardini melihat di skrin untuk memastikan nama pemanggil, namun yang tertera hanyalah nombor. Ardini membawa telefon ke telinga seraya menjawab panggilan.

            “Hello.” Ardini bersuara lambat-lambat. Menunggu orang dihujung talian menyambut.

            Hello, so..U must be Ardini right?”Terdengar suara perempuan dari hujung talian.

            Yes I am.”Ardini menjawab ringkas, meneka-neka siapa gerangan yang menelefonnya. Yang pasti dia tidak mengenali suara itu.

            I am Maya, Izhar’s girlfriend.” Maya memperkenalkan diri. Sengaja menekankan perkataan girlfriend.

            “Yes Cik Maya, can I help U?” Ardini bertanya pelik, sangsi dengan tujuan Maya, kenapa harus kawan perempuan Izhar menelefonnya. Ada rasa cemburu bertamu dihatinya kala itu.

            Can we see each other today?, I want to talk to U about Izhar.” Maya cuba mengatur perjumpaan dengan Ardini. Memang dia telah merencana semuanya, tinggal dilaksanakan sahaja rancangannya itu.

            “Actually I’m at home, if U want to see me, U can come here because I need to ask for Izhar’s permission before going out.”Ardini meletakkan syarat kepada pertemuan yang bakal dibuat. Dia masih teringat peristiwa seminggu yang lalu, Izhar telah memaklumkan sekiranya dia ingin keluar rumah haruslah bersama Izhar. Ardini bimbang Izhar akan marah lagi sekiranya dia keluar tanpa izin.

            Ardini turut pelik, kenapa Maya yang mengaku sebagai teman Izhar mahu berjumpa dengannya sedangkan dia tidak pernah mengenali Maya. Untuk seketika Ardini terfikir mungkinkan Maya merupakan teman wanita yang istimewa kepada Izhar. Kalau tidak masakan Maya boleh mengenalinya dan mempunyai nombor telefonnya. Tentu ada perkara yang ingin Maya sampaikan kepadanya.

 Ardini terfikir sendiri, mungkin Maya merupakan kekasih Izhar selama ini. Mungkin gadis itu ingin menemuinya untuk memaklumkan kepada dia tentang hubungan mereka selama ini. Memikirkan kebarangkalian itu, hati Ardini dipanah rasa cemburu.

Give me your address, I’ll come at 3.00p.m” Maya bersuara, dia bersetuju untuk menemui Ardini di kediaman Izhar.

Okey, I’ll text it to U.”Balas Ardini. Kata-kata Maya tadi menghentikan lamunan Ardini.

Ardini termenung seketika selepas menamatkan perbualan dengan Maya. Dia sendiri tidak pasti mengapa dengan mudah dia bersetuju untuk menemui Maya. Padahal dia sendiri tidak mengenali Maya. Mungkin jauh disudut hatinya dia terlalu ingin mengenali Maya, ingin mengetahui dengan lebih lanjut perkaitan antara Izhar dengan Maya.

Ardini mengeluh berat, tidak tahu bagaimana dia boleh bertindak sejauh itu hanya kerana satu perasaan yang hadir dalam hatinya. Dia tiada hak untuk cemburu dengan Izhar. Sejak awal lagi Izhar telah meletakkan jarak antara mereka. Dia tiada hak untuk mencampuri urusan Izhar.  Tiba-tiba dia berasa bersalah kerana bersetuju dengan cadangan Maya sebentar tadi.





Maya memandang ke arah sebuah banglo besar dihadapannya. Pantas tangannya mengeluarkan handphone dari tas tangan. Mesej dari Ardini dibuka semula, dia memerhatikan alamat di hadapan pintu gate  banglo tersebut dan membandingkan dengan alamat yang telah dikirim oleh Ardini. Setelah pasti itu rumah yang dicari olehnya, Maya turun dari kereta. Dia mengatur langkah menuju ke hadapan pintu gate lalu menekan loceng. Selang beberapa minit, muncul seorang perempuan menyambut kedatangannya.

            I datang nak jumpa Ardini.” Maya memberitahu.

            “Saya Ardini.”Ardini memperkenalkan diri seraya membuka pintu pagar.

            “Masuklah.” Ardini mempelawa sejurus pintu gate dibuka.

            Maya memandang Ardini atas dan bawah, tidak percaya dengan apa yang dilihatnya. Penampilan Ardini begitu jauh dari jangkaannya. Ardini hanya berbaju kurung dengan tudung di kepala. Dia membayangkan Ardini sebagai seorang yang seksi sepertinya, pandai bergaya dan lebih moden dalam berfesyen. Ternyata sangkaannya meleset. Maya hairan bagaimana Izhar boleh terpikat dengan Ardini kerana dia tahu Izhar seorang lelaki yang suka mendampingi gadis-gadis seksi sepertinya. Malahan semasa di universiti di luar negara, ramai diantara kenalan perempuan Izhar terdiri dari gadis-gadis bergaya moden yang cenderung dengan fesyen yang ala kebaratan. Dia tahu kerana dia punyai rakan yang sama-sama belajar di satu universiti dengan Izhar.

            “Duduklah.” Ardini mempelawa Maya duduk di kerusi kayu di halaman. Minuman dan kuih juga telah sedia terhidang di atas meja.

            Maya melabuhkan punggungnya di salah satu kerusi. Skirt pendek separas peha ditarik-tarik sambil membetulkan duduk. Ardini turut mengambil tempat di kerusi yang bertentangan dengan tempat Maya duduk.

            So, ada apa nak jumpa saya.” Ardini memulakan bicara, berbicara dengan nada yang lembut.

            I just want U to know the relationship between Izhar and I.”Maya mula mengadakan cerita.

            “ What do U mean?” Ardini bersoal pelik, cuba memahami bait-bait kata yang keluar dari mulut Maya. Hatinya terasa berdebar. Bimbang kerisauannya menjadi kenyataan.

            I tak tahu apa yang Izhar bagitahu U, but at this moment of time, we are dating each other.”Maya cuba mencanang api cemburu Ardini. Walaupun apa yang diceritakan kepada Ardini merupakan rekaan semata-mata tapi dia puas. Sekiranya Izhar tidak dapat ditawan dengan cara biasa maka galang gantinya ialah keharmonian rumah tangga Izhar. Hanya dengan cara halus begitu sahaja yang membolehkan Izhar beralih arah kepadanya. Dari keruntuhan rumah tangga itu dia akan cuba masuk jarum. Semenjak kejadian malam ditinggalkan Izhar, hatinya panas. Jelas dimatanya sinar mata Izhar yang berlainan selepas menerima pesanan ringkas Ardini. Dari situ dia menyedari Izhar menyayangi Ardini dan pasti sukar untuk dia menakhluki cinta lelaki itu sekiranya rumah tangga mereka kekal bahagia. Dengan itu, dia nekad akan meruntuhkan rumah tangga Izhar tidak kira dengan cara apa sekalipun.

            Ardini mengeluh berat, terasa pedih hati seiring dengan rasa kecewa mendengarkan pengakuan Maya. Sungguh dia tidak pernah mengenali Izhar dengan rapat, hatta dengan siapa Izhar berkawan pun dia tidak pernah tahu. Lelaki itu memang telah menjarakkan dirinya semenjak awal perkahwinan mereka lagi. Namun kenyataan Maya terasa sangat mengguris hati, kalau benar Izhar tidak pernah rela mengahwininya mengapa Izhar tidak membantah permintaan Datuk Hassan dulu. Mengapa Izhar sengaja menerimanya sekadar mahu menyeksa hatinya. Izhar juga tidak pernah ingin mengotakan janjinya untuk mengakhiri hubungan mereka. Sehingga kini Ardini masih lagi tertanya-tanya dengan status dirinya. Dicintai pun dia tidak, dibuang jauh pun dia tidak. Izhar hanya menggantungnya tidak bertali.

            “Mungkin dia tak bagitahu sebab nak jaga hati U” Sambung Maya dalam nada lembut, sengaja mengapi-apikan kemarahan Ardini, dari riak wajah Ardini dia tahu Ardini kecewa dengan berita palsu yang baru disampaikan.

            “Dia berhak untuk memiliki lebih dari seorang isteri, dia bukan hak mutlak saya, kalau betul cinta dia tertumpah buat awak, siapa saya untuk menghalang, agama membenarkan dia berkahwin sampai empat, terpulanglah pada dia.” Ardini bersuara mengendur, dalam kecewa dia masih berfikiran waras. Ternyata dia bukan saingan Maya yang putih gebu dan bergaya seksi. Dia tidak akan melatah dengan berita yang baru didengar. Sekiranya benar hubungan yang dikatakan Maya itu wujud maka dia tiada hak untuk cemburu dan marah. Dia bukan sesiapa kepada Izhar. Lelaki itu berhak menentukan hidupnya sendiri. Memilih sesiapa sahaja yang menjadi pilihan hatinya sendiri, cuma Ardini kecewa kerana Izhar masih mengikatnya dengan ikatan perkahwinan. Bila masa dia akan dilepaskan, dia sendiri masih tertanya-tanya.

            “Well, I cuma tak nak U terus-terus ditipu. I pun tak nak terus berkeadaan macam ni, kalau boleh I nak kami disatukan.”Maya bangun sejurus berkata-kata, satu lagi pembohongan yang direka untuk memusnahkan rumah tangga Izhar. Namun melihatkan reaksi Ardini yang tenang membuatkan hatinya bertambah panas. Harapannya Ardini akan melenting dan marah dengan berita yang disampaikan tapi Ardini hanya beriak tenang. Menerima kata-katanya sebagai satu takdir.

            Ardini hanya mengiringi pemergian Maya dengan ekor mata. Kata-kata Maya tadi menyebabkan dia termenung panjang. Lama dia berkeadaan begitu sebelum dia mengambil keputusan untuk bangun dan membawa minuman dan kuih yang tidak disentuh masuk semula ke dapur. Andai benar kata-kata Maya tadi, dia akan bersemuka dengan Izhar. Sudah lama dia tertanya-tanya tentang hala tuju perkahwinan mereka.

Kalau benar Izhar sedang bercinta dengan Maya, dia akan mengundur diri. Sudah terlalu lama mereka berkeadaan begitu. Hidup dalam satu ikatan perkahwinan yang sah tetapi menjalani dua kehidupan yang jauh terpisah. Ardini sudah letih memujuk hati supaya terus bertahan dalam ikatan yang tidak pasti. Kedatangan Maya meruntuhkan tembok kesabarannya selama ini. Mana mungkin dia masih boleh bertahan selepas mengetahui semua itu. Tiada guna dia kekal dalam ikatan yang tidak membawa kebahagian kepada dia mahupun Izhar.





Izhar duduk disofa selepas hampir setengah jam menikmati makan malam. Dia leka menonton warta berita semasa Ardini mendatangi tempat dia sedang berehat. Walaupun pelik melihat tingkah laku Ardini, Izhar hanya membiarkan. Tatkala Ardini turut mengambil tempat di satu sudut sofa, Izhar memalingkan wajah. Jarang sekali Ardini datang menonton warta berita dengannya. Selalunya selepas siap mengemas Ardini akan terus naik ke bilik. Ardini hanya akan menonton tv di ruang tamu apabila dia beredar masuk ke bilik bacaan untuk menyiapkan kerja-kerja yang tertangguh di pejabat.

            Ardini mengeluh nafas berat selepas melabuhkan punggung di sofa. Terasa berat mulutnya untuk memulakan perbualan bersama Izhar namun dia memberanikan diri untuk bertanyakan hal itu kepada Izhar. Pejumpaan diantara dia dan Maya dirahsiakan dari pengetahuan Izhar. Biarlah Izhar tidak tahu perihal perjumpaan tersebut.

            “Saya ada perkara nak bincang dengan awak.”Ardini memulakan bicara. Terasa berdebar-debar jantungnya hendak bertanyakan hal tersebut kepada Izhar.

            “Perkara apa?” Izhar mematikan tv, kini perhatiannya beralih kepada Ardini.

            “Tentang perkara yang pernah awak bagitahu saya masa awal kahwin dulu.” Luah Ardini, berharap Izhar dapat menangkap maksudnya.

            “Perkara yang mana satu?” Soal Izhar lagi, tidak dapat menangkap perkara apa yang dimaksudkan oleh Ardini. Kesempatan itu digunakan untuk merenung lama wajah Ardini.

            “Hal tentang awak nak mengakhiri semua ni.” Ardini masih berkias bicara. Berharap Izhar memahami  maksudnya. Tangan yang saling menggenggam diantara satu sama lain ditenung lama.

            “Kenapa dengan hal tu?” Izhar bersuara senada, tidak senang hati bila Ardini membangkitkan hal tersebut.

            “Awak pernah cakap, suatu hari nanti awak akan akhiri semua ni, saya cuma nak tahu sampai bila harus berkeadaan macam ni, awak buat hal awak, saya buat hal saya, kalau dah takde keserasian, tiada guna teruskan lagi.” Luah Ardini, berharap kali ini Izhar dapat menangkap maksud yang cuba disampaikan.

            “Belum tiba masanya.” Izhar menjawab ringkas. Tidak berminat meneruskan perbincangan itu. Dia sendiri tidak ada jawapan untuk permintaan Ardini walaupun hakikatnya dia yang membuat keputusan itu dulu. Tapi kini dia keliru, hatinya terasa dirantai untuk melepaskan Ardini. Dia masih belum bersedia mengotakan janjinya.

            “Tapi saya dah tak sanggup nak menipu mama dengan papa, berpura-pura bahagia tapi hakikatnya cuma kita yang tahu…”Ardini bersuara lemah. Terasa berdosa menipu Datin Rohana dan Datuk Hassan dengan mempamerkan kebahagiaan palsu yang sengaja mereka ciptakan.

            “Kalau U sanggup nak beritahu kebenaran pada diaorang silakan, I tak nak masuk campur.” Izhar memberi kata putus seraya berlalu meninggalkan Ardini, langkahnya diatur laju menuju ke bilik. Panas hatinya mendengar permintaan Ardini. Buat masa ini dia masih belum boleh melepaskan Ardini. Izhar pelik mengapa tiba-tiba Ardini membangkitkan hal tersebut walhal selama ini Ardini hanya mendiamkan diri sahaja.

            Ardini menarik nafas dalam-dalam, terasa hujahnya tadi digunakan Izhar untuk menjerat dirinya sendiri. Mana mungkin dia sanggup mengkhabarkan segala penipuan mereka selama ini kepada Datin Rohana dan Datuk Hassan. Tentu Datin Rohana dan Datuk Hassan akan turut kecewa dengannya kerana bersubahat dengan Izhar melakonkan kebahagiaan hubungan mereka yang sebenarnya tidak pernah wujud.

            Ardini meraup wajah dengan jari jemari. Terasa berat kepalanya memikirkan hal dia dan Izhar. Untuk meneruskan hubungan itu, dia rasa terseksa kerana digantung tidak bertali. Hatinya lirih bila mengetahui lelaki itu menyintai wanita lain dan dalam masa yang sama Izhar mengikatnya disitu, dia tidak boleh terbang bebas kerana terikat dengan ikatan itu. Izhar sendiri seakan-akan mahu merantainya di situ lebih lama lagi. Tidak mahu melepaskannya seperti yang pernah dikatakan dulu. Ardini tiada pilihan melainkan terus bertahan dalam hubungan itu.

            Membayangkan reaksi Datin Rohana dan Datuk Hassan sekiranya rahsia itu bocor membuatkan Ardini takut. Pasti selama-lamanya dia akan dibenci kerana bersubahat menipu mereka. Setitis air mata Ardini tumpah apabila mengenangkan perkara tersebut. Dia tersepit antara dua situasi, di telan mati emak, di luah mati bapak. Dia terpaksa bertahan, biarlah dia berkorban hati dan perasaan daripada melukakan dua hati yang selama ini menyayanginya.



BAB 19



            Nora memandang Darus dengan ekor mata, sungguh dia berasa sakit hati dengan Darus. Dari pagi tadi Darus keluar dan sudah lewat petang begini baru menampakkan batang hidung di rumah. Rutin lelaki itu berubah selepas setahun usia perkahwinan mereka. Darus mula berjinak-jinak dengan minuman todi dan dadah. Walaupun sudah berkali-kali keluar masuk pusat serenti, Darus masih belum serik. Segala wang yang diperoleh akan dibelanjakan untuk berjudi, membeli todi atau dadah. Kalau dulu, dadah hanya merupakan makanan sampingan kini dadah telah dijadikan satu keperluan oleh Darus. Sekiranya tidak mendapat dadah dalam satu hari, Darus akan hilang kewarasan. Tangan dan kakinya akan naik ke tubuh Nora.

            Walaupun sakit hati dengan tingkah laku Darus, Nora tidak berani melawan kata-kata Darus. Pengalamannya dipukul apabila melawan kata-kata Darus menjadikan dia serik namun kejadian tengahari tadi menyebabkan darah Nora menyirap kembali dengan perangai Darus. Tengahari tadi Nora didatangi beberapa orang lelaki berbangsa cina yang menuntut bayaran hutang yang dimeterai oleh Darus dengan mereka.

            Nora yang tidak tahu hujung pangkal cerita telah diherdik dan diugut. Rentetan peristiwa itu telah menyebabkan hatinya panas. Darus kini sudah pandai meminjam dari Ah Long. Nora bimbang tindakan Darus hanya akan membawa bencana kepada mereka. Mana mungkin dia mampu melangsaikan hutang Darus sebanyak sepuluh ribu.

Wang dua puluh ribu yang diperoleh dari Datuk Hassan juga digunakan untuk melangsaikan hutang judi Darus. Harapannya untuk bermewah-mewah dengan wang pemberian Datuk Hassan lenyap kerana Darus nyaris mati dipukul oleh geng-geng judinya. Kalau dia tahu Darus tidak pernah akan insaf, pasti dia biarkan sahaja Darus mati dipukul.

“Dari pagi keluar, baru ingat nak balik.” Nora mula membuka mulut apabila kelibat Darus melintasi tempat dia sedang duduk.

“Kau, kalau sehari tak bising tak boleh ke?” Darus serabut mendengar bebelan Nora.

“Sejak bila pandai pinjam duit Ah Long.” Kata-kata Nora lebih kepada sindiran tajam kepada Darus. Memang hatinya panas saat itu.

“Aku penat ni, kau diam boleh tak!”Darus hilang sabar mendengar pertanyaan Nora yang bernada sinis.

“Kalau hidup tak menyusahkan orang tak boleh ke?, sekarang sampai Ah Long datang rumah apa hal, kalau dah pandai berhutang, pandai-pandai lah bayar, jangan hidup harapkan bini je, kerja malas!” Nora meninggikan suara. Kejadian dikunjungi konco-konco Ah Long tengahari tadi menaikkan darahnya.

“Kau ni memang tak faham cakap aku kan…” Darus menghampiri Nora yang sedak duduk di sofa, rambut Nora ditarik kasar dan dihempas ke lantai. Tubuh Nora yang jatuh terjelepok disepak beberapa kali seiring dengan tamparan dimuka Nora. Nora yang tidak mampu berbuat apa-apa hanya mampu mengalirkan air mata. Setiap kali dia melawan kata-kata Darus pasti sepak terajang akan menjadi habuannya. Kadang-kadang dia terfikir mungkin ini merupakan balasan terhadapnya atas dosa besarnya kepada Ardini dulu.

Darus keluar dari rumah setelah puas memukul Nora. Hatinya panas apabila Nora bertindak membebel sebaik dia pulang dalam keadaan penat. Kepalanya letih memikirkan tentang kekalahannya bermain judi, bila pulang ke rumah telinganya dijamu pula dengan bebelan Nora. Kehangatan yang sedia wujud dalam hatinya menjadi semakin panas, akibatnya Nora menjadi mangsa sepak terajangnya.


6 comments:

  1. makin hari makin mnarik.... sntiasa kene follow cite ni bile ade entry... besh sngt2.. keep it up writer... (^.^)v

    ReplyDelete
  2. Maya yg terlalu terdesak kerana hendakkan izhar cuba meracuni ardini..tetapi backfire balik kar dirinya..itu yg akak suka pasai ardini ni..walaupun hatinya sedih dan sendu ngan perbuatan izhar mengenai perhubungan mereka..tetapi telah jelas menunjukkan dia seorg wanita yg matang dan sabar ngan kerenah suaminya izhar..sepatutnya dia tidak memberikan alamat rumah tu pada maya dan berjumpa maya..ini akan menimbulkan lagi banyak masalah yg akan timbul pada diri ardini kerana maya boleh membuat fitnah keatas diri ardini dengan mendatangkan seorg lelaki yg tidak dikenali mungkin and claim that itu bf ardini yg disorokkan selama ini atau apa apa sahaja yg akan memudaratkan dirinya..sori dek terlebih jiwang pulak akak ..kan..
    akak rasa tidak terlambat kalo dia memberitau izhar bahwa maya datang dan claim that mereka akan berkawen so at least dia ada jalan untuk keluar dari marriage yg disangkakan oleh nya tg izhar terperangkap ngan dirinya kerana izhar sepatutnya mendapat gadis yg lebih baik darinya..at least mamat sengal tu tahu yg maya itu dah meragut dan mahu mengacau bilaukan rumahtangganya sedangkan dia hanya menganggap maya hanya kawan sahaja tak lebih dan tak kurang..

    ReplyDelete
  3. plot yg akk rs sejuk sket r..newey, mmg best!

    ReplyDelete
  4. maya nie sibuk betul la
    dini dont give up

    ReplyDelete